Irlandzki Ryanair to największa linia niskokosztowa w Europie. Dotychczas z lotniska w podkatowickich Pyrzowicach przewoźnik oferował rejsy do Londynu-Stansted (siedem razy w tygodniu) oraz Dublina i Birmingham (po dwa razy w tygodniu). Teraz siatka połączeń wzrasta do pięciu. Loty do Bristolu realizowane będą dwa razy w tygodniu, we wtorki i soboty. Połączenie do Manchesteru, które ruszy w środę, także będzie obsługiwane dwa razy w tygodniu - w środę i niedzielę. Natomiast 14 listopada Katowice zyskają bezpośrednie połączenia lotnicze z Gdańskiem i Rzeszowem. Będą to pierwsze połączenia z Pyrzowic do innych portów regionalnych. Dotąd w komunikacji krajowej port miał jedynie połączenie z Warszawą. W przyszłym roku na podkatowickim lotnisku pojawi się kolejny nowy przewoźnik - skandynawskie linie lotnicze SAS, które uruchomią połączenie do Kopenhagi. Ruszy ono 26 marca. Loty do stolicy Danii realizowane będą cztery razy w tygodniu samolotami bombardier - 50- lub 88-miejscowymi. Obecnie siatka połączeń pasażerskich Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach obejmuje loty regularne w 29 kierunkach oraz czarterowe na 14 trasach. Port rozbudowuje infrastrukturę obsługi technicznej samolotów, chcąc stać się portem bazowym dla kolejnych przewoźników. W sezonie zimowym powiększa się także - w odniesieniu do poprzednich lat - siatka zimowych połączeń czarterowych. Z Katowice Airport dostępnych jest 14 kierunków - dwa razy więcej niż w poprzednim sezonie zimowym. Samoloty z Pyrzowic latają do Hiszpanii, Egiptu, Tunezji, Izraela, Maroka i Kenii. Porty docelowe to Fuerteventura, Teneryfa, Lanzarotte, Hurghada, Marsa El Alam, Sharm El Sheikh, Taba, Malaga, Sevilla, Enfidha, Agadir, Ejlat, Mombasa i Tel Aviv. W ostatnich dniach rozpoczęła się modernizacja i rozbudowa terminalu pasażerskiego A, obsługującego ruch poza strefę Schengen. Kosztem prawie 11 mln zł obiekt otrzyma nową elewację od strony parkingu, zostanie także powiększony o tysiąc m kw. - do 8,6 tys. m kw. Prace zakończą się do połowy maja przyszłego roku. W kwietniu tego roku, po kosztującej ponad 6 mln zł modernizacji, na lotnisku oddano do użytku hangar do obsługi technicznej samolotów. W trakcie budowy jest nowy hangar za 26 mln zł, gdzie będzie można równolegle serwisować dwa duże samoloty. Kosztem 81 mln zł w ciągu dwóch lat powstanie także nowa płyta postojowa na 13 maszyn. Lotnisko Katowice w trzecim kwartale tego roku pod względem liczby odprawionych pasażerów zostało liderem wśród polskich portów regionalnych - w ciągu trzech letnich miesięcy odprawiono tu ponad 978,8 tys. pasażerów, o 8 proc. więcej niż przed rokiem. Od początku roku do końca września na pyrzowickim lotnisku odprawiono już 2,04 mln pasażerów, o 6 proc. więcej niż w tym samym czasie rok temu. Władze lotniska zakładają, że w całym 2011 r. odprawionych zostanie na nim 2,55 mln pasażerów, w tym ponad 800 tys. w ruchu czarterowym. Jeżeli prognozy się sprawdzą, będzie to najlepszy wynik w historii podkatowickiego portu lotniczego.