Bielska retrospektywa prac Wincentego Dunikowskiego-Duniko ukazuje problemy, które artysta rozwiązuje od końca lat 60. XX wieku do dzisiaj. Źródło koncepcji sztuki i postawy artystycznej Duniko tkwią w późnym okresie sztuki konceptualnej i przełomie postkonceptualnym. Zagadnienia badania medium kreacji artystycznej, odpowiedniości reprezentacji względem rzeczywistości, notacja efemerycznych procesów, ambiwalentny i pragmatyczny dobór języka kreacji są wzbogacone o atrakcyjny gestyczny sztafaż. Ciągła zmiana - a zarazem długo kontynuowane cykle, sekwencyjność kreacji, obecność czasu w refleksji artystycznej, rozpuszczenie sztuki w przestrzeni codzienności czy ironiczna kontestacja tradycyjnych wartości artystycznych, to kilka najbardziej czytelnych wyróżników wielowymiarowej działalności artysty. Interdyscyplinarną działalność artysty można podzielić na dwa obszary. W pierwszym koncentruje się na problemie rozwoju formy, integrując niemal wszystkie sposoby realizacji - crossover było jego praktyką artystyczną na długo zanim powstał ten termin. Lejtmotywem artysty jest slogan I am always changing i rozbudowana teoria Siła koncepcji - Energia sztuki. Drugi obszar związany jest z poszerzeniem pojęcia sztuki. Intelektualnym poszukiwaniom zazwyczaj towarzyszą syndromy buntu, które wyrażają się w manifeście to be is to be against - określano go "anarchistą bez powodu". Artysta definiuje swoją działalność jako osobistą reakcję na stan świadomości kultury. Wśród punktów, które ogniskują koncepcję wystawy należy wymienić dzieła z cyklu Moment Art, dokumentacje akcji, monumentalne obrazy, fotografie i obiekty z serii Zeskrobywane ekrany, prace z cyklu Point of No Return i Story of Point of No Return, instalacje Program bieżący, czy dzieła dedykowane Barnettowi Newmanowi Who is Afraid of Red, Yellow and Blue Death i inne. Uzupełnieniem wymienionych prac będą teksty - manifesty, które okazały się brzemienne dla całej twórczości Duniko, którym pozostaje wierny do dnia dzisiejszego. Wincenty Dunikowski-Duniko urodził się w 1947 roku. Jest absolwentem bielskiego Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika. W 1974 roku ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie. Aktualnie mieszka i pracuje w Bonn, Berlinie i Krakowie. Wincenty Dunikowski-Duniko zdobył międzynarodowe uznanie już w połowie lat 70. za cykle prac: Klasery, Albumy, Projekcje oraz Moment Art , wielokrotnie nagradzane na prestiżowych wystawach w kraju i za granicą. Był założycielem fikcyjnego Centrum Programowania Artystycznego Duniko (1972). Brał udział w wystawach awangardy polskiej lat 70. W latach 80. koncentrował się na instalacjach i obiektach z serii Ready for Use, New New Revolution. Kolejna dekada zaowocowała cyklami Program bieżący, Point of no Return, Story of Point of No Return i Early Post Fossilien Painting Dzieła z lat 80. i 90. wystawiał m.in. w Kassel, Heidelbergu, Mulhous, Berlinie, Ludwigshafen, Orońsku, Warszawie i Melbourne. Przełom XX i XXI wieku minął pod znakiem wystaw retrospektywnych w Krakowie, Heidelbergu i Orońsku. Wystawę zobaczyć można do 11. maja 2008 roku w Galerii Bielskiej BWA, ul. 3 Maja 11, Bielsko-Biała. Galeria czynna codziennie w godz. od 10. do 18. Bilety: normalny - 6 zł, ulgowy, zbiorowy, rodzinny - 3 zł. W środy wstęp bezpłatny, w niedziele wstęp za złotówkę.