Nowa marka "Park Śląski" ma być wykorzystywana w działaniach promocyjnych, czy w informacjach medialnych. Dotychczasowa nazwa "Wojewódzki Park Kultury i Wypoczynku" nadal będzie oficjalną nazwą miejsca oraz zarządzającej nim spółki - poinformował prezes spółki WPKiW SA Arkadiusz Godlewski. Jak argumentował rzecznik Parku Łukasz Buszman, wieloletnia oficjalna nazwa była w powszechnej świadomości słabo kojarzona. Ważnym argumentem za potrzebą wypracowania nowej marki stała się przeprowadzona niedawno wśród tysiąca odwiedzających Park osób ankieta, w której tylko 12 proc. pytanych prawidłowo rozszyfrowało skrót WPKiW. Buszman wskazał m.in., że marka "Park Śląski" koresponduje z nazwami mieszczących się na jego terenie instytucjami, jak Stadion Śląski, Planetarium Śląskie czy Śląskie Wesołe Miasteczko. Odnosi się też do przeszłości - w publikacjach z lat 60. ub. wieku nazwą Śląski Park Kultury posługiwał się jeden z ojców WPKiW, jego projektant prof. Władysław Niemirski. Inne propozycje nazw, z których niektóre funkcjonują od dawna w świadomości mieszkańców regionu, zdaniem przedstawicieli WPKiW nie spełniają do końca swoich funkcji. Nazwa "Park chorzowski" odnosi się terytorialnie do Chorzowa, na terenie którego leży, ale nie jest to park o charakterze miejskim, lecz wojewódzkim. Z kolei "Park kultury" obejmuje tylko jeden aspekt tego miejsca, pomijając, rekreację, edukację, rozrywkę czy sport - przekonywał rzecznik parku. - Park Śląski jest nazwą najbardziej odpowiadającą charakterowi miejsca - ocenił Buszman. - Dla nas najważniejsze, że nie ma rewolucji, nie jest to nic niespodziewanego, jest nawiązanie do historii i tradycji tego miejsca, do instytucji, jakie tutaj funkcjonują, jest również wpisanie się w strategię promocji marki "Śląskie", którą realizuje nasz właściciel, czyli woj. śląskie - zaznaczył Godlewski. Prezes spółki WPKiW wyjaśnił, że nowa marka Park Śląski jest częścią powstającej właśnie przy udziale specjalistów katowickiej Akademii Sztuk Pięknych strategii wizerunkowej Parku. Ramy strategii z kolei mają stać się podstawą dla tegorocznej kampanii promocyjnej Parku, którą za niespełna 600 tys. zł przygotowuje firma Business Consulting. Obok sezonowych odsłon kampanii w ramach umowy Park otrzyma też m.in. działającą już stronę internetową www.parkslaski.pl, spójny system informacji wizualnej czy "ekologiczne" materiały promocyjne. Zgodnie z koncepcją nowej marki, działania promocyjne Parku mają zostać powiązane z porami roku. Każda z pór roku otrzyma np. zestaw kolorów do wykorzystania w materiałach promocyjnych. Do pór roku mają też odnosić się organizowane w Parku imprezy. Tylko na wiosnę zaplanowano 18 imprez, z których jedna, bieg uliczny Silesia Eco Run, już się odbyła. Inne wiosenne imprezy to np. Zawody Psiego Frisbee (od 27 kwietnia), Dni Województwa Śląskiego (13 maja), Śląskie Smaki (26 maja), III Śląskie Mistrzostwa w Grze w Gumę (30 maja), zawody jeździecki (3 czerwca) czy Święto Parku (17 czerwca). Latem, prócz koncertów (festiwale im. Ryśka Riedla i Mayday, cykle Muzyczny Bukiet Róż i Tauron Letnia Energia Muzyki) czy imprez masowych (Beerfest) zaplanowano m.in. imprezy edukacyjne i kulturalne (np. Śląski Piknik Architektoniczny) oraz codzienne zajęcia wakacyjne dla dzieci. Na ok. 600 hektarach Wojewódzkiego Parku Kultury i Wypoczynku, poza terenami leśnymi i łąkami, mieszczą się m.in. Śląski Ogród Zoologiczny, Śląskie Wesołe Miasteczko, Stadion Śląski, Planetarium Śląskie, Górnośląski Park Etnograficzny, hala wystaw Kapelusz i kąpielisko Fala. Co roku park przyciąga miliony gości - również spoza regionu. O powstaniu Parku zadecydowała w 1950 r. Wojewódzka Rada Narodowa w Katowicach. Pomysłodawcą był b. powstaniec śląski, ówczesny wojewoda śląsko-dąbrowski, gen. Jerzy Ziętek. Budowa parku na terenach pomiędzy Chorzowem a Katowicami - pokrytych w 75 proc. hałdami, pogórniczymi odpadami, bagnami i wysypiskami odpadów - ruszyła w 1951 r. Do jego powstania w znacznej mierze przyczyniła się społeczna praca mieszkańców regionu.