O takiej decyzji pełniącego funkcję prezydenta miasta Piotra Kurpiosa poinformowała w poniedziałek rzeczniczka częstochowskiego magistratu Beata Cichoń. Przypomniała, że w niedawnych konsultacjach taki kształt modernizacji Placu Biegańskiego poparło 75 proc. uczestników. Prace budowlane mają ruszyć jesienią tego roku. Remont placu noszącego imię zasłużonego dla Częstochowy, żyjącego na przełomie XIX i XX w. lekarza i społecznika Władysława Biegańskiego - to część dużego projektu rewitalizacji częstochowskiej Alei NMP - współfinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2007-2013. Aleja NMP ma długość 1,7 km i szerokość ponad 40 metrów; biegnie przez środek Częstochowy w stronę Jasnej Góry. Jej poszczególne odcinki - od Placu Daszyńskiego do mostu kolejowego, od mostu do Placu Biegańskiego i od Placu do jasnogórskich parków - są potocznie określane mianem I, II i III Alei. Sprawa remontu Alei była jednym z powodów protestu wobec polityki odwołanego w ubiegłorocznym referendum prezydenta miasta Tadeusza Wrony. Współorganizatorem zbierania podpisów pod wnioskiem o przeprowadzenie referendum było Obywatelskie Stowarzyszenie Przyjaciół Częstochowy. Stowarzyszenie protestowało m.in. przeciw planom zamknięcia dla ruchu (po remoncie) nieodnowionych jeszcze części Alei - na czym mieliby ucierpieć handlowcy i właściciele okolicznych budynków. Podczas dyskusji nad kształtem przebudowy Placu Biegańskiego zaproponowało projekt zakładający utrzymanie jego przejezdności w ciągu Alei. Na początku marca samorząd zorganizował internetowe konsultacje, w których pod ocenę mieszkańców poddał obie wersje przebudowy placu - przygotowaną na jego zlecenie przez Biuro Projektowe "Forma" i konkurencyjną - Obywatelskiego Stowarzyszenia Przyjaciół Częstochowy. Pierwszy projekt zakłada wyłączenie obecnego przejazdu przez Plac Biegańskiego i połączenie jego obu części w duży plac miejski - ze skierowaniem ruchu okrężnego na jego obrzeża. Stowarzyszenie chciało m.in. utrzymania komunikacyjnego status quo w ciągu Alei. Miasto w opisie ankiety przypominało mieszkańcom, że w przypadku pierwszego projektu rozpoczęła się już procedura środowiskowa, a zmiany mogłyby wydłużyć rozpoczęcie inwestycji o kilka lat. Ostatecznie za pierwszym wariantem zagłosowało 1220 osób, za drugim - niespełna 400. W latach 2005-2007 gruntownie przebudowano już najbliższą Jasnej Górze III Aleję, radykalnie ograniczając tam ruch samochodowy. Remont kosztował 14 mln zł - z miejskiej kasy. Przebudowa II i I Alei - choć nawiązująca stylistycznie do istniejącego deptaka - ma pozostawić tam samochody i autobusy. Zgodnie z Wieloletnim Planem Inwestycyjnym Częstochowy na lata 2009-14, dokończenie modernizacji Alei to wydatek rzędu 50-60 mln zł. Na remont II i I Alei Częstochowa dostała 10 mln euro w ramach projektu "Wzmocnienie znaczenia Centrum Pielgrzymkowego poprzez modernizację Alei Najświętszej Maryi Panny w Częstochowie", finansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego woj. śląskiego. To maksymalnie 85 proc. wartości inwestycji, pozostałą część dołoży samorząd.