Cały system składa się z dwóch uzupełniających się części - informatycznej oraz informacji wizualnej. Jak poinformowała w poniedziałek dyrektor częstochowskiego magistratu, Anna Pawłowska, publiczną prezentację i pokaz możliwości działającego już systemu zaplanowano na 5 grudnia. Część informatyczna projektu to sieć 50 infomatów, czyli multimedialnych punktów dostępu do internetu. Zostały one umieszczone przy głównych szlakach i najczęściej odwiedzanych przez turystów i pielgrzymów punktach miasta. Urządzenia mają dotykowe ekrany, wejścia na kartę elektroniczną oraz mikrofon, głośniki i kamerę. Wraz z infomatami miasto zakupiło specjalne oprogramowanie. Jedną z jego części jest dostępny już także w internecie miejski portal turystyczny www.info.czestochowa.pl, który ma być sukcesywnie uzupełniany o miejskie bazy i aktualne informacje. Na razie oferuje m.in. interaktywną mapę miasta z opcją wyszukiwania trasy do wybranego miejsca lub obiektu. W połowie stycznia portal ma zostać uzupełniony o możliwość aktualizowania w nim informacji przez zainteresowanych usługodawców z branży turystycznej. Władze miasta zachęcają ich do współpracy, informują też, że rozwijana funkcjonalność infomatów umożliwi w przyszłości np. rezerwację za ich pośrednictwem miejsca w hotelu czy biletu do kina. Oprócz części informatycznej MSIT, w mieście zamontowano już 31 tablic o wyróżnionych obiektach oraz 32 tablice informacyjne zbiorcze, zawierające m.in. schematyczną mapę Częstochowy. Mapa zawiera m.in. obiekty turystyczne, jak Jasna Góra, Muzeum Pielgrzymowania, Ratusz Miejski czy Muzeum Zapałek, oraz informacje ułatwiające turystom poruszanie się po mieście. Tablice poświęcone konkretnym obiektom zostały usytuowane tuż przy nich. Tablice kierujące do nich turystów pieszych (47 strzałek) oraz zmotoryzowanych (22 lokalizacje) stanęły przy głównych trasach komunikacyjnych. Informacje dla turystów znalazły się też na 46 nowych tablicach przystankowych zawierających schematy sieci komunikacji miejskiej. Wszystkie elementy systemu zostały opatrzone charakterystycznym logo - z literą "i", oznaczającą informację turystyczną - z sylwetką Jasnej Góry po prawej stronie i konturem Ratusza Miejskiego po lewej. Otaczające je ramki mają w zamyśle projektantów nawiązywać do otwartego okna czy zapraszających do wejścia drzwi. W ramach projektu MSIT zaprojektowano też spójne z nim tablice z informacją uliczna i adresową. Ich stopniowe wprowadzenie samorząd zamierza realizować w przyszłości. Koncepcja graficzna tablic zakłada dwa ich warianty kolorystyczne: brązowo-żółte dla strefy uznanej za zabytkową oraz niebiesko-żółte dla pozostałych lokalizacji. Pierwotnie częstochowski MSIT miał zostać ukończony w pierwszej połowie bieżącego roku i kosztować 4,4 mln zł. Ostateczny koszt przedsięwzięcia wyniósł ponad 5,5 mln zł, z czego współfinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach ZPORR - 3,2 mln zł. Częstochowę co roku odwiedza ok. 4,5 mln pielgrzymów i turystów.