W czwartek w Galerii Extravagance w Sosnowcu otwarto wystawę najnowszych, w większości wcześniej nie prezentowanych prac Szmitkego - autora nowego pojęcia w sztuce - metaweryzmu. Eksponaty na wystawie pt. "Metaweryzm. Kategorie nieistnienia w sztuce" można oglądać zarówno we wnętrzach galerii, jak i w przestrzeni na zewnątrz. To instalacje, obiekty, prezentacje konceptualne, videoprojekcje, rzeźby, rysunki i obrazy. Retrospektywną wystawę prac Szmitkego przygotowało także w tym tygodniu Muzeum Historii Katowic. W sąsiedztwie placówki odsłonięto także jego plenerową rzeźbę - skręcone, abstrakcyjne ciało wbija się głową w ścianę kamienicy. Praca nawiązuje do twórczości wybitnego angielskiego rzeźbiarza Henry'ego Moora. Katowickie muzeum będzie też wyświetlać film według scenariusza Piotra Szmitkego pt. "Zbrodnia Ikara", w kwietniu zaplanowano wykłady artysty, m.in. na temat kategorii fikcyjności w sztuce XX w., a także promocję tomiku jego wierszy "Resztki z dań". Piotr Szmitke - malarz, rzeźbiarz, scenograf, reżyser, kompozytor i dramaturg - urodził się w 1955 r. w Katowicach. Studiował malarstwo w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni prof. Jerzego Nowosielskiego. W przeddzień ogłoszenia stanu wojennego wyjechał do Francji. Tam był związany z Galerią du Sagittaire w Strasburgu, odbył tam kurs kompozytorski, studiował reżyserię teatralną, a także pełnił funkcję dyrektora artystycznego w Muzeum Surrealizmu w Melun. W 1988 r. ogłosił w Paryżu pierwszy manifest metaweryzmu - teorii tworzenia alternatywnej historii sztuki. Przewidział zagrożenia i patologie, wynikające z wirtualizacji świata zdominowanego przez media. Po powrocie do Polski stworzył m.in. wystawioną w 2005 r. przez Operę Śląską autorską operę "Muzeum Histeryczne Mme Eurozy". Od 2009 r. jest wykładowcą na kierunku historia sztuki w Uniwersytecie Śląskim. Jego prace były wielokrotnie prezentowane podczas indywidualnych wystaw w kraju i za granicą.