W podpisanym dziś dokumencie wojewoda określił warunki realizacji inwestycji na wyżej wymienionym odcinku. Najwięcej z nich dotyczy ochrony środowiska i ochrony dóbr kultury. Wojewoda podkreśla m.in., że budowa autostrady, a następnie jej użytkowanie nie może powodować zaniku wody w ujęciach wód podziemnych oraz zanieczyszczenia wód powierzchniowych, podziemnych i gruntów. Z kolei prace ziemne na całej trasie budowanej autostrady powinny być prowadzone pod nadzorem archeologicznym. W decyzji wojewody jest także określony poziom hałasu przenikającego do środowiska z przyszłej autostrady i obiektów obsługi podróżnych. Decyzja wojewody uruchamia procedurę zbierania całej dokumentacji geodezyjnej i technicznej niezbędnej do rozpoczęcia prac ziemnych. Jutro w siedzibie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad odbędzie się spotkanie, na którym zostaną określone terminy składania wniosków lokalizacyjnych na pozostałe cztery odcinki z terenu województwa śląskiego. Decyzje lokalizacyjne autostrady A1 na pozostałych czterech odcinkach powinny zostać wydane do końca tego roku. Jedynie dla odcinków A1 od Pyrzowic do Woźnik decyzja zostanie podjęta prawdopodobnie dopiero w I kwartale roku przyszłego. Opóźnienie to jest związane ze zmianą wskazania lokalizacyjnego autostrady na tym odcinku (Ożarowice). Najdalej za tydzień w MSWiA zostanie złożony wniosek w tej sprawie. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje do końca października ogłoszenie przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej dla odcinka granica województw śląskiego i łódzkiego - Rząsawa. W czerwcu przyszłego roku miałby się rozpocząć wykup gruntów, a w 2004 roku - pierwsze prace budowlane. W sumie na terenie województwa śląskiego do wykupienia pod przyszłą autostradę jest około 1400 hektarów ziemi i 16 tysięcy działek. Z danych nieistniejącej już Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad wynika, że na ten cel trzeba będzie przeznaczyć około 700 mln złotych. W przyszłym roku na ten cel potrzeba 35 mln złotych. Tymczasem kilometr autostrady ma kosztować od 5 do 10 mln euro. Jednak niektóre odcinki trasy będą kosztować o wiele więcej. Na przykład koszt budowy jednego kilometra autostrady pomiędzy Sośnicą (Gliwice), a Maciejowem (Zabrze) może wynieść nawet 60 mln euro. Drogi będzie także odcinek A1 z Sośnicy do Gorzyczek, gdzie na 50 kilometrowym odcinku trzeba wybudować 60 mostów, wiaduktów i węzłów. Autostrada A1 będzie budowana ze środków Unii Europejskiej. Natomiast grunty, którymi trasa będzie przebiegać, będą wykupywane za pieniądze z budżetu państwa. Budowa autostrady A1 na terenie województwa śląskiego powinna zakończyć się na przełomie 2007-2008 roku. W obrębie województwa autostrada A1 będzie przebiegać na długości 166 km.