O zakończeniu prac nad nowym rozkładem jazdy poinformował w środę rzecznik Kolei Śląskich Adam Warzecha. Rozkład zacznie obowiązywać od 9 grudnia. Wtedy też Koleje Śląskie zaczną obsługiwać wszystkie regionalne połączenia kolejowe w województwie. Jak podał Warzecha, zgodnie z nowym rozkładem jazdy Koleje Śląskie będą uruchomiać dziennie 629 pociągów. Przewoźnik ma obsłużyć wszystkie linie, których stan techniczny na to pozwala bez zagrożenia dla bezpieczeństwa pasażerów i taboru. Pasażerowie będą podróżować na terenie całego województwa na podstawie jednej taryfy. Przewoźnik wprowadzi do niej bilety strefowe, sieciowe, dobowe imienne oraz miesięczne, kwartalne imienne i na okaziciela. Na głównych liniach pociągi będą kursowały w takcie (czyli w stałych odstępach czasowych). Na linii Gliwice-Częstochowa przybędzie pociągów przyspieszonych. Na tej trasie 30-minutowy takt obejmie odcinek Katowice-Dąbrowa Górnicza Ząbkowice. Pojawią się też pociągi łączące skrajne części województwa - m.in. Racibórz-Częstochowa (przez Rybnik) i Zwardoń-Żywiec-Częstochowa. Więcej pociągów pojawi się na linii Katowice-Bielsko-Biała. Będą kursować co 30 minut w godzinach szczytu i co godzinę poza nimi. Trasę Katowice-Zwardoń obsłuży 14 pociągów, czyli o 2 więcej niż obecnie. W Zwardoniu 4 pociągi zostaną skomunikowane z pociągami na Słowację. Co godzinę będą kursowały pociągi na linii Katowice-Rybnik. Jak podał Warzecha, uzgodniona została też obsługa połączeń z województwami ościennymi. Koleje Śląskie obsłużą odcinki: Częstochowa-Radomsko, Kędzierzyn Koźle-Gliwice, Racibórz-Kędzierzyn Koźle, Gliwice-Strzelce Opolskie, Czechowice Dziedzice-Oświęcim Katowice, Bielsko Biała-Wadowice, Częstochowa-Kielce, Częstochowa-Żelisławice, Częstochowa-Włoszczowa, Sosnowiec/Katowice-Sławków i Tarnowskie Góry-Krzepice. Natomiast Przewozy Regionalne obsłużą połączenia: Katowice-Kraków, Lubliniec-Kluczbork, Wieluń-Krzepice, Częstochowa-Kielce, Częstochowa-Zduńska Wola i Częstochowa-Koluszki. Od 9 grudnia w dni robocze do obsługi przewozów pasażerskich w regionie Koleje Śląskie mają wykorzystywać 56 składów, w tym 25 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT). W dni wolne od pracy ilość wykorzystywanego taboru będzie mniejsza. Szczegóły dotyczące rozkładu jazdy pociągów 2012/13 na poszczególnych liniach oraz nowa taryfa zostaną opublikowane pod koniec października. We wtorek zarząd woj. śląskiego podpisał z Kolejami Śląskimi trzyletnią umowę na realizację kolejowego transportu publicznego w regionie. Umowa będzie obowiązywała od 1 stycznia 2013 do 31 grudnia 2015 roku. Wcześniej został podpisany aneks do obecnie obowiązującej umowy, rozszerzający terytorium działalności Kolei Śląskich od dnia wejścia w życie nowego rozkładu kolejowego. Przez trzy lata Koleje Śląskie otrzymają z budżetu województwa ok. 470 mln zł dofinansowania. W tym czasie przejadą z pasażerami blisko 30 mln km. Kwota dofinansowania będzie zwiększać się co roku - wraz ze wzrostem pracy eksploatacyjnej przewoźnika: ze 150,8 mln zł w roku 2013, do 156,8 mln zł w 2014 i 163,1 mln zł w 2015 r. W dotacji z samorządu mają mieścić się m.in. wszystkie koszty związane z pozyskaniem niezbędnego taboru. Do zabezpieczenia obsługi wszystkich połączeń spółka potrzebuje odpowiedniej liczby pociągów - 56 składów. Obecnie dysponuje 20 pociągami i jest w trakcie pozyskiwania kolejnych. Niedawno przewoźnik rozstrzygnął przetarg na 6 nowoczesnych EZT, które ma dostarczyć bydgoska Pesa. We wtorek upłynął termin otwarcia ofert w ogłoszonym przez spółkę postępowaniu na dostawę 36 modernizowanych spalinowych zespołów trakcyjnych. W związku z tym, że nie wpłynęła w nim żadna oferta, w najbliższym czasie przewoźnik ogłosi ponowne postępowanie w tej sprawie. W przygotowaniu są również przetargi na dzierżawę lokomotyw i wagonów. Ponadto samorząd województwa ogłosił przetarg na jeden pojazd typu EN57AKŚ, który zasili tabor Kolei Śląskich.