Do tegorocznej edycji konkursu zgłoszono 50 spektakli, z których organizatorzy wybrali 15. Ponadto do udziału w imprezie zaproszono trójkę laureatów V Tyskiego Festiwalu Monodramu "MoTyF 2012". Spektaklom konkursowym towarzyszą pokazy mistrzowskie. Festiwalowe jury tworzą krytycy, animatorzy kultury i znawcy teatru: Dorota Ficoń, Ryszard Kalinowski, Łukasz Kos i Danuta Lubina-Cipińska. Laureatów poznamy w środę 18 kwietnia. - Tyskie spotkania przyciągają wszystkich tych, którzy kochają teatr. To przegląd spektakli teatrów amatorskich - w części offowych, ale wyrastających z ruchu amatorskiego. Tym samym zarówno na scenie, jak i na widowni spotykają się ludzie, którzy autentycznie kochają teatr - powiedziała Danuta Lubina-Cipińska, pisarka i krytyk teatralny, zasiadająca w jury tyskich spotkań od blisko 10 lat. - W prezentowanych spektaklach jest wiele spontaniczności, dużo emocji; może nie zawsze dobrego warsztatu, bo trudno wymagać go od amatorów. Najważniejsze, że przedstawienia są bardzo twórcze, świeże, świadczące o radosnym i pełnym zapału podejściu do tego, czym jest teatr - zaznaczyła jurorka. Swoje przedstawienia na deskach tyskiego Teatru Małego zaprezentują: Krakowski Teatr Tańca, Teatr Preventorium (Będzin), Grupa Wahadło (Rybnik), Teatr Tetraedr (Racibórz), studenci IV roku PWST z wydziału Teatru Tańca (Bytom), Teatr Krzyk (Maszewo), Częstochowski Teatr Tańca, Teatr Ecce Homo (Kielce), Mateusz Nowak (Lublin), Teatr Antidotum (Kraków), Teatr STK (Katowice), Grupa Teatralno-Happenerska Próg (Wadowice), Teatr Manufaktura (Bielsko Biała), Teatr Przedmieście (Rzeszów), Teatr Jednego Wiersza (Opole), Justyna Paluszyńska (Gryfino), Mieczysław Zając (Głubczyce) i Teatr BELFEgoR (Tychy). Tyski festiwal należy do najstarszych cyklicznych przedsięwzięć kulturalnych. Jak mówią jego organizatorzy, zorganizowany po raz pierwszy w 1973 r. jako I Majowe Spotkania Teatrów Amatorskich, przetrwał mimo dorabianych ideologii, stanu wojennego i likwidacji Funduszu Rozwoju Kultury, z którego do 1990 r. był finansowany. Obecnie w jego organizacji pomaga m.in. samorząd i sponsorzy. Co roku festiwalowe spektakle gromadzą ok. 4 tys. sympatyków teatru, a bywały lata, kiedy bilety kupowało nawet 7 tys. osób. Co najmniej kilka zespołów teatralnych, które mają obecnie status zawodowych, po raz pierwszy zaistniało właśnie podczas tyskiego konkursu. Od zwycięstwa w Tychach spektaklu "Oskar i Ruth" zaczął się pochód dramaturga Ingmara Villqista przez polskie sceny teatralne. Oprócz konkursu dla teatrów nieprofesjonalnych z kraju i teatrów polonijnych na Tyskie Spotkania Teatralne składają się także profesjonalne spektakle (pokazy poza konkursem) oraz warsztaty dla uczestników spotkań - zwykle aktorskie, reżyserskie, dla teatrów ruchu i pantomimy oraz integracyjne. Gośćmi imprezy są znakomitości świata teatru; wiele z nich służyło wiedzą i umiejętnościami zasiadając w jury konkursu, prowadząc warsztaty i seminaria oraz prezentując spektakle.