O szczegółach wydarzenia pod hasłem "Przyłóż rękę do budowy nowego centrum Katowic" poinformowała podczas poniedziałkowej konferencji prasowej Monika Olejnik-Okuniewska z budującej dworzec firmy Neinver Polska. Jak wyjaśniła, część pomysłu zaczerpnięto z wpisu internauty komentującego jeden z tekstów o inwestycji. Pomysł ten to "okna na budowę" - panoramiczne otwory, które zostaną wycięte w otaczającym budowę płocie. Otwory będą umieszczone na trzech wysokościach, dostosowanych do wzrostu dorosłych, dzieci oraz poruszających się na wózkach inwalidzkich. Znajdą się od strony ul. Młyńskiej oraz w jeszcze jednym miejscu, ujawnionym w piątek. Przy płocie od strony ul. Młyńskiej w piątek stanie też niespełna metrowa platforma, z której będzie można dokładnie obejrzeć pogłębiający się wykop pod przyszły dworzec. Przy platformie umieszczone zostaną stanowiska, gdzie przechodnie zachęcani będą do "przyłożenia ręki do budowy dworca". Ręce będzie można przykładać do specjalnych skanerów. Przygotuje je firma zajmująca się odzyskiwaniem danych i informatyką śledczą. Wszystkie skany dłoni trafią na zabezpieczony twardy dysk, który 31 maja zostanie umieszczony w fundamentach powstającego dworca. Do udziału w piątkowych wydarzeniach wokół budowy w centrum miasta zachęcać będą animatorzy z charakterystycznymi dużymi rękawicami. Przedsięwzięcie ma wpisywać się wymyśloną przez inwestora inicjatywę Centrum KTW, czyli cykl imprez artystycznych i społecznych, które mają zbliżać mieszkańców miasta do trwającej inwestycji. Nazwa Centrum KTW ma wiązać się z projektem budowy nowej części centrum miasta, skrótem jego nazwy znajdującym się na biletach kolejowych i lotniczych, a także odwołaniem do Kreatywności, Tradycji i Wiedzy. W ramach inicjatywy dotąd w kwietniu zaproszono autorów graffiti do pomalowania części płotu budowy. Obecnie wewnątrz okalającej przyszłe fundamenty 890-metrowej tzw. ściany szczelinowej, powstaje wykop pod podziemne kondygnacje obiektu. Płyta fundamentowa nowego obiektu będzie budowana w połowie roku. Latem powinny też powstawać pierwsze fragmenty podziemnych kondygnacji. Według planów, nowy katowicki dworzec kolejowy, którego głównym inwestorem jest firma Neinver Polska, ma być gotowy do maja 2012 r. Położony w jego podziemiach dworzec autobusowy zostanie oddany kilka tygodni później, a powstająca na placu Szewczyka przylegająca do dworca galeria handlowa - w drugim kwartale 2013 r. Kontrakt z głównym wykonawcą - firmą Strabag - opiewa na 240 mln euro.