Rozpoczyna ona w Cerkwi obchody Wielkiego Tygodnia poprzedzającego Wielkanoc, która w tym roku wypada u prawosławnych tydzień po świętach katolickich, czyli 19 kwietnia. Różnica w terminach obchodów Wielkiej Nocy wynika z nieco innego sposobu wyliczania daty tego święta w obu obrządkach, dlatego przeważnie to święto w Cerkwi wypada po katolickim. Różnica może być nawet pięciotygodniowa (jak przed rokiem) i tylko raz na kilka lat terminy Wielkanocy w Cerkwi i Kościele katolickim zbiegają się. Tak było np. w 2007 i 2004 roku. O wyliczaniu terminu Wielkiej Nocy zadecydowano na pierwszym soborze powszechnym w 325 roku w Nicei (obecnie na terenie Turcji). Jedną z przyczyn zwołania tego soboru była różnica w terminach świętowania Wielkanocy w różnych regionach Imperium Rzymskiego. Do przestrzegania ustalonej wówczas daty powołany został patriarcha aleksandryjski. Współcześnie różnica wynika z tego, że katolicy świętują Wielkanoc zawsze w pierwszą niedzielę po wiosennej pełni Księżyca. Cerkiew prawosławna uznaje jeszcze jeden warunek: niedziela wielkanocna musi wypadać po zakończeniu Paschy żydowskiej (która jest także świętem ruchomym), bo dla wyznawców prawosławia oba święta są silnie związane ze sobą. Niedziela Palmowa to jedno z dwunastu najważniejszych świąt w prawosławnym kalendarzu liturgicznym. Zgodnie ze wschodnią tradycją, pierwsze nabożeństwa ze święceniem palm odprawiane były w cerkwiach już w sobotę wieczorem. Główne niedzielne nabożeństwo prawosławnej diecezji białostocko-gdańskiej, na terenie której są największe w kraju skupiska wiernych Cerkwi, odprawi w katedrze pod wezwaniem Św. Mikołaja w Białymstoku arcybiskup Jakub, ordynariusz tej diecezji. Po nabożeństwie będzie święcił palmy. Palmy przynoszone do cerkwi są dużo skromniejsze niż palmy widywane w kościołach katolickich. To zwykle świeże, zielone gałązki, prawie zawsze wierzbowe, przewiązane jedynie kolorowymi wstążkami, czasem z wpiętym naturalnym lub sztucznym kwiatem. Dopuszczalne jest też używanie kwitnących gałązek, np. forsycji. Według tradycji, poświęcone palmy przechowywane są w domach do następnego roku, by chroniły domostwo i domowników. Chowa się je za ikoną wiszącą na ścianie. Dokładna liczba prawosławnych w Polsce nie jest znana. Hierarchowie Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego szacują liczbę wiernych na około 550-600 tysięcy. Przyjmuje się, że połowa z nich mieszka na Białostocczyźnie, czyli w obecnym województwie podlaskim, m.in. w Hajnówce, Bielsku Podlaskim, Siemiatyczach i samym Białymstoku. Tam też święta obchodzą według tzw. starego kalendarza.