W tym roku obchodzony będzie pod hasłem "Abstynencja dzieci troską rodziny, Kościoła i narodu".- Od wielu lat prosimy, apelujemy o likwidację reklamy alkoholu, o ograniczenie jego dostępności, bo tylko to może spowodować zmniejszenie ilości spożywanego alkoholu - powiedział bp Bronakowski. Dodał, że sytuacja w Polsce jest bardzo trudna, bo ok. 1 mln osób jest uzależnionych od alkoholu, od 2,5 do 4 mln Polaków pije ryzykownie i szkodliwie, a 1,5-2 mln dzieci żyje w rodzinach z problemem alkoholowym. - Przeciętny Polak wypija, począwszy od 15. roku życia, ok. 9,5 litra czystego alkoholu na głowę. Do tego trzeba jeszcze doliczyć od 2 do 3 litrów alkoholu nierejestrowanego - powiedział hierarcha. W jego ocenie jest to bardzo trudna sytuacja i odpowiednie działania powinny wypływać nie tylko ze strony rodziny, szkoły, ale także od rządzących i samorządów. Przypomniał, że tylko w 2013 r. polskie samorządy udzieliły ponad 140 tys. nowych zezwoleń na sprzedaż alkoholu. Jak podkreślił bp Bronakowski, w latach 90. przeciętny Polak wypijał 18 litrów piwa, dzisiaj - zachęcony reklamą - pije ok. 100 litrów piwa; sięgają po nie najczęściej dzieci i młodzież. - Sytuacja ta wymaga troski także Kościoła - zaznaczył. Przypomniał, że Tydzień Modlitw o Trzeźwość Narodu jest obchodzony od ostatniej niedzieli karnawału, aby uświadomić wszystkim, że "cnota trzeźwości i umiaru w jego spożywaniu obowiązuje zawsze, wszędzie i wszystkich". - Dla dzieci do 18. roku życia jedyną formą trzeźwości jest zachowanie całkowitej abstynencji - zaznaczył. Bp Bronakowski wyjaśnił, że tydzień modlitw jest organizowany po to, by "wynagradzać Bogu za grzechy pijaństwa, rozwiązłości, za wszelkie zgorszenia"; jest to też czas modlitwy za polskie rodziny, aby były wierne Bogu i nauce Kościoła, by przeciwstawiały się demoralizacji. Problem picia wśród dzieci Jak poinformował, od wielu lat prowadzony jest w Apostolstwie Trzeźwości program "Rodzina szkołą trzeźwości". - W tym roku podejmujemy problem trzeźwości dzieci, bo doskonale wiemy, że o losie narodu decyduje nie tylko sytuacja ekonomiczna, polityczna czy militarna, ale przede wszystkim wychowanie młodego pokolenia - powiedział hierarcha. Według niego miłość do ojczyzny to troska o "solidne wychowanie młodych", by stawali się ludźmi dobrymi, mądrymi i wolnymi od uzależnień. - Jesteśmy odpowiedzialni za to, czy dzieci i młodzież dostaną szanse na wzrastanie w trzeźwych rodzinach i w trzeźwych społeczeństwach. Nie uchylajmy się od tej odpowiedzialności - zaapelował. Tydzień Modlitw o Trzeźwość Narodu obchodzony jest od 1968 r., rozpoczyna się w ostatnią niedzielę karnawału. W sierpniu obchodzony jest natomiast Miesiąc Trzeźwości. Zgodnie z przepisami reklama piwa obwarowana jest szeregiem warunków, m.in. nie może być prowadzona w telewizji, radiu, kinie i teatrze między godz. 6-20, z wyjątkiem reklamy prowadzonej przez organizatora imprezy sportu wyczynowego lub profesjonalnego w trakcie trwania tej imprezy. Pod koniec sierpnia 2014 r. grupa posłów PSL złożyła w Sejmie projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, który umożliwia reklamę cydru z jabłek i jego gruszkowego odpowiednika (perry) na takich samych warunkach jak piwa, czyli po godz. 20. Przeciwne temu jest Ministerstwo Zdrowia, według którego reklama alkoholu jest wyjątkowo szkodliwa z punktu widzenia interesu zdrowia publicznego, a podatni na nią byliby głównie młodzi ludzie. - Jakiekolwiek postulaty zmierzające do liberalizacji przepisów dotyczących reklamy napojów alkoholowych należy uznać za niezgodne z polityką prozdrowotną - mówił w sierpniu ubiegłego roku rzecznik ministerstwa Krzysztof Bąk. Przywołał raport dla KE, z którego wynika, iż reklama napojów alkoholowych ma znaczący wpływ na wielkość ich spożycia.