Konferencja poświęcona była przedstawieniu stanowiska zespołu ekspertów Konferencji Episkopatu Polski ds. bioetycznych - w sprawie klauzuli sumienia. "To cecha specyficznie ludzka" - Sprzeciw sumienia (...) musi być, aby nie zmuszać ludzi do działania wbrew sumieniu i nie stwarzać warunków, w których człowiek staje się niewolnikiem - mówił abp Hoser. Ocenił, że często mamy do czynienia z łamaniem sumień. Jak podkreślił, sumienie to cecha specyficznie ludzka, polegająca na zdolności oceny czynu, zjawiska w perspektywie kryteriów dobra i zła. Sumienie przypomina o wyższości prawa moralnego nad prawem stanowionym - dodał. - Istnienie sumienia i decyzje stąd pochodzące są wyrazem godności człowieka - zaznaczył abp Hoser. Przypomniał słowa Jana Pawła II, że godność to miara wartości, jaką przypisujemy człowiekowi. - Sumienie kształtuje tę godność, podpiera, powinno ją rozwijać - mówił abp Hoser. Podkreślił, że "człowiek jest istotą wolną, która kieruje się wolnymi decyzjami, a te decyzje powinny być w zgodzie z sumieniem, tym, co jest świadomością moralną człowieka". - Sumienie to świadomość moralna, którą musimy kształtować - dodał. Przypomniał, że prawa człowieka "zostały dostatecznie określone w aktach międzynarodowych zaraz po II wojnie światowej w Karcie Narodów Zjednoczonych i Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka". Przypomniał, że w myśl Deklaracji ludzie są obdarzeni rozumem i sumieniem i każdy człowiek ma prawo wolności myśli, sumienia i wyznania. "Człowieka należy mierzyć miarą serca, czyli sumienia" Bp Wojciech Polak poinformował, że Episkopat zdecydował się na wydanie stanowiska ws. klauzuli sumienia, ponieważ do sekretariatu Konferencji Episkopatu wpływały liczne prośby od osób indywidualnych i organizacji o wyrażenie opinii na temat stanowiska Komitetu PAN. Przypomniał, że w Warszawie w 1979 r. przed kościołem św. Anny Jan Paweł II powiedział, że człowieka należy mierzyć miarą serca, czyli sumienia. - Jedynie sumienie prawe i pewne jest tą subiektywną normą postępowania moralnego człowieka i trzeba troszczyć się o to, aby nabywać prawości i pewności sądów sumienia - dodał. W listopadzie ubiegłego roku Komitet Bioetyki PAN uznał za zasadne wydanie stanowiska ze względu na "powracające doniesienia o niewłaściwym korzystaniu przez polskich lekarzy z prawa do odmowy wykonania legalnej procedury medycznej oraz ponawiane przez międzynarodowe organizacje apele o udoskonalenie krajowych regulacji prawnych dotyczących tzw. klauzuli sumienia". Komitet w stanowisku podkreśla, że klauzula sumienia nie może być używana jako instrument narzucania innym, a w szczególności pacjentowi, żywionych przez przedstawiciela zawodu medycznego przekonań moralnych.