Reklama

Reklama

Wybory prezydenckie 2020. Ile wydał komitet Andrzeja Dudy, a ile komitet Rafała Trzaskowskiego?

Komitet Andrzeja Dudy wydał na kampanię wyborczą ponad 28 mln 638 tys. zł, a komitet Rafała Trzaskowskiego - 9 mln 551 tys. zł - wynika ze sprawozdań finansowych z wyborów prezydenckich.

Do poniedziałku (12 października) komitety Andrzeja Dudy i Rafała Trzaskowskiego - którzy zmierzyli się w drugiej turze wyborów - miały czas na złożenie sprawozdań finansowych z kampanii wyborczej.

Wyborcze zamieszanie

Reklama

Tegoroczne wybory prezydenckie miały niestandardowy przebieg, początkowo zarządzone zostały przez marszałek Sejmu na 10 maja i głosowanie - z uwagi na pandemię COVID-19 - miało odbyć się w trybie korespondencyjnym. Finalnie jednak głosowanie nie odbyło się. Na podstawie specjalnej ustawy wybory zostały zarządzone na 28 czerwca, druga tura odbyła się 12 lipca.

Pierwotnie kandydatką Koalicji Obywatelskiej na prezydenta była wicemarszałek Sejmu Małgorzata Kidawa-Błońska, jednak w połowie maja w wyścigu o prezydencki fotel zastąpił ją prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.

Ogromna różnica w wydatkach komitetów

Jak wynika ze sprawozdań udostępnionych Polskiej Agencji Prasowej przez Państwową Komisję Wyborczą, komitet Andrzeja Dudy zgromadził 28 mln 690 tys. zł - cała kwota pochodziła z funduszu wyborczego Prawa i Sprawiedliwości. Z kolei komitet Rafała Trzaskowskiego zgromadził ponad 9 mln 554 tys. zł, z czego 1 mln 237 tys. zł pochodziło z wpłat od osób fizycznych, a 8 mln 317 tys. zł - z funduszu wyborczego Platformy Obywatelskiej.

Na kampanię wyborczą komitet Dudy wydał ponad 28 mln 638 tys. zł, a komitet Trzaskowskiego - ponad 9 mln 551 tys. zł.

Kampania w środkach masowego przekazu

Na kampanię w środkach masowego przekazu komitet Dudy przeznaczył 9 mln 856 tys. zł, z czego 2 mln 537 tys. zł na reklamę w telewizji, 2 mln 720 tys. zł na wynajem nośników plakatów, a 4 mln 194 tys. zł na reklamę w internecie. 

Z kolei komitet Trzaskowskiego na kampanię w środkach masowego przekazu wydał 4 mln 327 tys. zł, z czego na reklamę w telewizji - 1 mln 83 tys. zł, w internecie - 1 mln 599 tys. zł, a na wynajem nośników plakatów - 1 mln 644 tys. zł.

Koszty materiałów wyborczych i spotkań

Kolejny punkt sprawozdań to wykonanie materiałów wyborczych. Duda przeznaczył na ten cel 10 mln 162 tys. zł, z czego na plakaty wyborcze 5 mln 523 tys. zł, na filmy reklamowe i spoty - 1 mln 506 tys. zł, a na reklamę w internecie - 466 tys. zł. Trzaskowski na materiały wyborcze przeznaczył ponad 2 mln 793 tys., z czego na plakaty wyborcze - 1 mln 649 tys., na filmy reklamowe i spoty - 624 tys. zł, a na reklamę w internecie - 192 tys. zł.

Na podróże i noclegi Duda wydał 1 mln 54 tys. zł., a Trzaskowski - 269 tys. zł.

Koszty spotkań wyborczych pochłonęły 4 mln 912 tys. zł z budżetu komitetu Andrzeja Dudy, a z komitetu Rafała Trzaskowskiego - 1 mln 25 tys. zł.

Sprawozdania pozostałych komitetów

Wcześniej sprawozdania finansowe złożyły pozostałe komitety, które brały udział w wyborach. 

Wynika z nich, że komitet Małgorzaty Kidawy-Błońskiej wydał na kampanię 7 mln 847 tys. zł., niewiele mniej na kampanię przeznaczył komitet Szymona Hołowni - 7 mln 447 tys. zł. Komitet Władysława Kosiniaka-Kamysza wydał 5 mln 215 tys. zł, Roberta Biedronia - blisko 2 mln 404 tys., Krzysztofa Bosaka - ponad 1 mln 996 tys. zł, Stanisława Żółtka - 262 tys. zł, Włodzimierza Witkowskiego - 186 tys. zł, a Marka Jakubiaka - ponad 27 tys. zł.

Zgodnie z Kodeksem wyborczym Państwowa Komisja Wyborcza ma sześć miesięcy na zbadanie sprawozdań i podjęcie uchwał w tej sprawie. Może je przyjąć bez zastrzeżeń, przyjąć, wskazując uchybienia, albo odrzucić.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje