Lista firm, które nadal działają w Rosji. Kto współpracuje z reżimem mimo wojny w Ukrainie?
Od początku inwazji Rosji na Ukrainę swoją działalność, permanentnie lub tymczasowo, w kraju agresora zawiesiło już kilkaset zachodnich firm. Jednak lista podmiotów, które nie wycofały się z Rosji i niezrażone wojną współpracują z agresorem, jest długa. Co więcej, część z nich zapowiada wzmocnienie sprzedaży. Oto lista firm, które nie wycofały się z Rosji przygotowana przez profesora amerykańskiego uniwersytetu Yale Jeffreya Sonnenfelda.
Sankcje nałożone na Rosję miały być skuteczną, niemilitarną bronią w walce z agresorem. Po części można uznać ten zabieg za skuteczny, bo już ponad 400 firm zdecydowało się na wycofanie, zawieszenie lub ograniczenie swojej działalności. Jednak lista firm, które nie wycofały się z Rosji, to nadal prawie trzydzieści podmiotów. Wśród nich są popularne marki znane polskim konsumentom.
Lista firm, które nie wycofały się z Rosji, rozpoczyna się od francuskiej sieci hipermarketów Auchan. Jej centrala zdecydowała, że nie wycofa się z tak potężnego rynku, a co więcej, według rosyjskich źródeł francuski gigant swoją ofertę miałby jeszcze poszerzyć. Dla Auchan Rosja to trzeci najważniejszy rynek na świecie, a sieć hipermarketów to część francuskiego holdingu klanu Mulliez, jednego z najbardziej zamożnych na świecie.
Do holdingu rodziny Mulliez, których majątek wyceniono na ponad 45 mld dolarów, należą również Leroy Merlin oraz Decathlon czyli kolejne firmy, które nie wycofały się z Rosji. Leroy Merlin to sieć, gdzie klienci znajdą materiały budowlane i wykończeniowe. Firma Leroy Merlin i jej 112 sklepów w Rosji działają normalnie. Natomiast Decathlon to sieć sklepów ze sportową ofertą. Na sklepy wylała się fala krytyki.
Lista firm, które nie wycofały się z Rosji, poszerza się o znaną sieć Subway. Firma niejako umywa ręce tłumacząc, że Subway działa w Rosji na zasadzie franczyzy, podobnie zresztą jak w innych krajach. Dlatego o lokalach decydują lokalni przedsiębiorcy. Subway przerzuca odpowiedzialność na właścicieli lokali, które są niezależną własnością.
Pomimo że neutralna dotąd Szwecja wysłała na Ukrainę sprzęt wojskowy, to z rynku rosyjskiego agresora nie zamierza wycofywać się szwedzka firma kosmetyczna Oriflame. Ta pozostanie w Rosji i nadal będzie sprzedawać w tym kraju swoje produkty. Oficjalnej decyzji w sprawie wycofania się z rosyjskiego rynku nie podął również znany producent elektroniki LG Electronics. Elektronikę w Rosji nadal sprzedaje również tajwański ASUS.
W Rosji wciąż działa także Authentic Brands Grup. Sama nazwa zapewne kojarzy się niewielu, ale ta jest właścicielem miedzy innymi firmy odzieżowej, popularnej na całym świecie marki Reebok. Authentic Brands Grup to jednak o wiele więcej, ponieważ firma odzieżowa jest właścicielem ponad 50 marek konsumenckich, od popularnych po luksusowe, w tym dostępnych także w Polsce (Forever 21, Hervé Leger Paris, Juicy Couture, Volcom, Nautica).
Konsumenci, którzy nie kojarzą samego Nestlé, na pewno kojarzą produkty szwajcarskiego giganta. Lista jej marek jest ogromna, a polscy konsumenci kupują je codziennie. Nestlé posiada w Polsce takie marki jak Nałęczowianka, Winiary czy Zielona Budka. Dodatkowo jest właścicielem popularnych marek takich jak KitKat, Lion, Nescafe czy Nesquik.
Kwestię opuszczenia przez Nestlé rosyjskiego rynku poruszał w rozmowie z CEO Nestlé Markiem Schneiderem premier Ukrainy, Denys Szmyhal. Niestety bezskutecznie, bo Nestlé zapowiedziało kontynuowanie sprzedaży w Rosji. Tę decyzję krytykują polscy politycy.