Matura z ustnego polskiego trwa około 30 minut i składa się z trzech części: przygotowania, wypowiedzi monologowej zdającego dotyczącej wylosowanego polecenia i związanej z tą wypowiedzią rozmowy zdającego z zespołem przedmiotowym. Zdający najpierw losuje zadanie zawierające tekst kultury (literacki lub ikoniczny, lub popularnonaukowy z zakresu wiedzy o języku) oraz odnoszące się do niego polecenie. Na przygotowanie wypowiedzi ma nie więcej niż 15 minut. Następnie przez około 10 minut wygłasza wypowiedź monologową na zadany w poleceniu temat. Tekst kultury powinien zainspirować zdającego, którego zadaniem jest rozwinięcie i poszerzenie zasygnalizowanych w poleceniu wątków - także poprzez odwołanie się do innych, dowolnie wybranych tekstów. Ostatnim punktem jest rozmowa zespołem egzaminacyjnym. Może ona dotyczyć wyłącznie wygłoszonej przez zdającego wypowiedzi. Członkowie zespołu egzaminacyjnego nie mogą odwoływać się do faktów lub lektur nieprzywołanych w tej wypowiedzi. W trakcie rozmowy, która trwa około 5 minut, członkowie zespołu mogą prosić o dodatkowe wyjaśnienia, zachęcać do pogłębienia wybranych aspektów wypowiedzi itp. Centralna Komisja Egzaminacyjna przygotowała przykładowe zadania z języka polskiego z części ustnej wraz z rozwiązaniami. Wymagania ogólne i szczegółowe: I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacjiUczeń: odczytuje sens całego tekstu; odczytuje zawarte w odbieranych tekstach informacje zarówno jawne, jak i ukryte. II. Analiza i interpretacja tekstów kulturyUczeń: określa problematykę utworu; rozpoznaje w utworze sposoby kreowania świata przedstawionego i bohatera; wykorzystuje w interpretacji elementy znaczące dla odczytania sensu utworu; porównuje funkcjonowanie tych samych motywów w różnych utworach literackich. III. Tworzenie wypowiedziUczeń: tworzy dłuższy tekst mówiony zgodnie z podstawowymi regułami jego organizacji, przestrzegając zasad spójności znaczeniowej i logicznej; tworzy samodzielną wypowiedź argumentacyjną według podstawowych zasad logiki i retoryki (stawia tezę lub hipotezę, dobiera argumenty, porządkuje je, hierarchizuje, dokonuje selekcji pod względem użyteczności w wypowiedzi, podsumowuje, dobiera przykłady ilustrujące wywód myślowy, przeprowadza prawidłowe wnioskowanie); publicznie wygłasza przygotowaną przez siebie wypowiedź, dbając o dźwiękową wyrazistość przekazu (w tym także tempo mowy i donośność głosu). KOLEJNE PRZYKŁADOWE ZADANIE DOTYCZĄCE "DZIADÓW" ADAMA MICKIEWICZA KOLEJNE ZADANIE ZWIĄZANE Z INTERPRETACJĄ OBRAZU PIETERA BRUEGLA "PEJZAŻ Z UPADKIEM IKARA" Więcej przykładowych tematów wraz z proponowanymi rozwiązaniami znajdziesz w Informatorze CKE (tutaj) Codziennie w naszym raporcie specjalnym publikujemy arkusze CKE wraz z proponowanymi przez naszych ekspertów rozwiązaniami. Dotychczasowe arkusze znajdziesz w naszym raporcie specjalnym "Matura 2018. Arkusze" (kliknij tutaj)