Arkusz z zadaniami z poziomu rozszerzonego - pobierz , . Wskazówki do wypracowań Plusy i minusy organizacji imprez sportowych. Na początku pamiętamy o budowie rozprawki. We wstępie (I akapit) krótko opisujemy poszczególne imprezy sygnalizując, że posiadają plusy i minusy, o których zaraz będzie napisane.We wstępie najważniejsze jest ogólne nakreślenie tematu, czyli tego, o czym będziemy pisać. Rozwinięcie - w II akapicie całej kompozycji powinny zostać opisane plusy imprez sportowych. Jakie z nich płyną korzyści, dlaczego tak chętnie są organizowane, itp. Ważne jest by każdy argument został poparty zdaniem lub kilkoma, by kompozycja nabrała ładnego "kształtu". W tym akapicie powinny zostać zawarte przynajmniej trzy argumenty przemawiające za organizacją takich imprez. W III akapicie przedstawiamy dla równowagi minusy organizacji imprez sportowych - np. są czasochłonne, wiążą się z dużymi nakładami finansowymi, itp. Co ważne, minusów powinno być mniej więcej tyle samo co plusów, zawartych we wcześniejszym akapicie. IV akapit to zakończenie, które jest zarazem podsumowaniem naszych dotychczasowych rozważań. Dopiero tutaj możemy zawrzeć swoje opinie, odczucia, po prostu nasze zdanie na ten temat. Ważne jest, by krótko podsumować plusy z minusami, pisząc, że np. choć za organizacją imprez sportowych przemawia to?, to jednak niepokojące jest, że? Należy pamiętać o nie przekraczaniu limitu słów i dokładnym zaakcentowaniu każdego akapitu, by forma rozprawki była widoczna. Opis imprezy charytatywnej organizowanej przez twoją szkołę, w której wziąłeś udział. Jak we wszystkich kompozycjach, pamiętamy o akapitach. W I akapicie, czyli wstępie, informujemy o tym, kiedy dana impreza charytatywna miała miejsce (dokładna data), gdzie, kto ją organizował, dla kogo była przeznaczona i jaki był jej cel i charakter. Akapit II (rozwinięcie) dotyczy całego opisu imprezy. Kto ją organizował i w jaki sposób, kto wziął w niej udział, jaki jest jej cel. Następnie opisujemy swoją rolę w organizacji tego wydarzenia. Czym się zajmowaliśmy, za co byliśmy odpowiedzialni, na czym polegały nasze obowiązki. Czy impreza przebiegała bezproblemowo, czy jednak wystąpiły drobne problemy np. organizacyjne. Warto ująć, czy my sami dobrze wypełniliśmy swoje obowiązki, czy jednak czegoś nie dopatrzyliśmy. Bardzo ważny jest również opis naszych odczuć, emocji jakie nam towarzyszyły, czy byliśmy np. podekscytowani, znudzeni, a może stremowani. Można opisać również odczucia innych uczestników imprezy, ich zdanie na temat całego wydarzenia. W III akapicie (zakończenie) podsumowujemy całą kompozycję, zaznaczając, czy impreza charytatywna się udała, czy jednak nie podobała się tym, którzy brali w niej udział, czy chciałabym/chciałbym jeszcze kiedyś być w organizacji podobnego wydarzenia i jakie jest moje główne zdanie na ten temat. Opowiadanie o chłopcu, który uratował życie uczniom swojej klasy. W I akapicie musimy napisać, czego będzie dotyczyła nasza kompozycja, że np. będzie o bardzo odważnym chłopcu, który widząc jakie niebezpieczeństwo mogło spotkać jego przyjaciół, zachował się bardzo odważnie i zapobiegł tragedii (czytelnik musi mieć zarys historii). W II akapicie opisujemy całe wydarzenie, kiedy miało miejsce, gdzie, jak do niego doszło i co było przyczyną, kto komu uratował życie i w jaki sposób. Czy miały miejsce ewentualne problemy, jeśli tak to jakie i jak je rozwiązano. Nie można zapomnieć o opisie przeżyć i emocji. Należy napisać, co dane osoby czuły w konkretnym momencie- czy były wystraszone, przerażone, czy bały się, a potem np. mogły odetchnąć z ulgą, poczuły radość, szczęście. Można też wspomnieć, gdzie podczas tego wydarzenia był nauczyciel, dlaczego nie było go z uczniami, lub jeśli był, to czemu on jako osoba dorosła nie uratował życia dzieciom, podczas gdy zrobił to jeden z uczniów. Trzeba również napisać jak wszystko się skończyło, i czy np. uratowane osoby były wdzięczne chłopcu za pomoc, jakie emocje im towarzyszyły. W III akapicie ( zakończenie) trzeba napisać nasze odczucia dotyczące tej historii, czyli co my sami sądzimy na ten temat - czy my zachowalibyśmy się tak samo w tej sytuacji, czy może podobnie albo może w ogóle nie zareagowalibyśmy tak, jak chłopiec. Można również powtórzyć z ostatniej części rozwinięcia, o tym , jak się to wszystko skończyło. W opowiadaniu bardzo ważne jest użycie czasów przeszłych, Past Simple, Past Continuous czy też Past Perfect i Past Perfect Continuous. - Im więcej ich użyjemy tym automatycznie zostanie nam przyznanych więcej punktów - będzie to świadczyło o bogactwie użycia struktur gramatycznych.