Porada pierwsza: Naucz samodzielności Podstawową umiejętnością pierwszoklasisty powinna być - dość szeroko rozumiana - samodzielność. Chodzi o takie czynności, jak wiązanie obuwia czy jasne komunikowanie swoich potrzeb. Im bardziej samodzielne jest dziecko, tym ma większe poczucie bezpieczeństwa - nawet w nowym czy obcym dla siebie miejscu. Dlatego gdy dziecko pójdzie do szkoły, powinno umieć już samodzielnie się "obsłużyć" i wykonywać podstawowe domowe obowiązki. Rodzice często obawiają się, że dziecko nie umie jeszcze czytać bądź pisać. Na początku nie jest to najważniejsze i nauczyciel będzie mógł poświęcić temu czas. O ile dziecko będzie samodzielne, odnajdzie się w nowej sytuacji, a sama nauka nie powinna stanowić dla niego problemu. Porada druga: Szkoła to fajne miejsce Ile razy dziecko słyszało od ciebie: "Jak pójdziesz do szkoły, to zobaczysz!", "W szkole to dopiero się zacznie"? Straszenie szkołą jeszcze nikogo nie nastawiło do niej pozytywnie. Większość dzieci cieszy się z nowej sytuacji związanej z rozpoczęciem kolejnego "bardziej dorosłego" etapu życia. Nie pozbawiaj swojego dziecka tej radości. Przedstawiaj szkołę w pozytywnym świetle. Opowiedz o tym, ile nowych rzeczy się nauczy, że szkoła to miejsce, w którym pozna wiele wspaniałych osób - nauczycieli, kolegów, koleżanki. To również dobra okazja do wspomnień. Przypomnij sobie, co najbardziej lubiłaś w szkole i podziel się tym ze swoim dzieckiem. Może na początku również towarzyszyły ci trudne emocje, ale potem okazało się, że uwielbiasz chodzić do szkoły? Porada trzecia: Dajcie sobie czas Jeżeli na początku nie będzie łatwo, dajcie sobie czas. Niektóre dzieci klimatyzują się w ciągu miesiąca, inne potrzebują całego roku szkolnego. Nie naciskaj. Daj dziecku prawo do porażki. Zrozum, że na początku nie wszystko musi dobrze wychodzić. Ważne jest, żeby dziecko miało pewność, że może na ciebie liczyć. Wspieraj je w trudnych momentach, zachęcaj do podejmowania wysiłku i nowych wyzwań. Nawet, gdy widzisz, że inne dzieci radzą sobie lepiej - nie porównuj. Zwracaj uwagę na to, jakie postępy robi twoje dziecko i nie odnoś ich do postępów innych dzieci. Porada czwarta: Porozmawiajcie Nawet, jeżeli jest już za późno na wprowadzenie dużych zmian, zawsze możecie porozmawiać. Szczera rozmowa o potrzebach i obawach dziecka sprawi, że poczuje się ono spokojniejsze i zdecydowanie lepiej odnajdzie się w nowej sytuacji. Zapytaj dziecko o jego odczucia i emocje. Może okazać się, że dziecko wcale nie jest zestresowane, a towarzyszy mu dużo ekscytacji. Zwykle oczekiwania związane ze szkołą są bardzo pozytywne. Porada piąta: Rodzicu, nie denerwuj się! Czasami rodzice są bardziej zestresowani niż dzieci. Nerwowa atmosfera w domu rzutuje na zachowanie pierwszoklasisty. Niech dziecko ma w tobie oparcie. Jeżeli tego potrzebuje, podprowadź je za rękę, ale daj mu do zrozumienia, że jesteś pewna, że sobie poradzi. *** Artykuł powstał na podstawie rozmów z Agnieszką Ruks, Edytą Pieniążek, Martą Maczurad, Joanną Streit-Wlaźlak, Jolantą Goch i Joanną Szymiczek. Akademia Wychowawców Przyszłości to pięciodniowe spotkanie koordynatorek szkolnych z Akademii Przyszłości z całej Polski. Projekt był realizowany przez Akademię Przyszłości przy wsparciu Ministerstwa Edukacji Narodowej. Jednym z celów wydarzenia było zaprezentowanie Akademii Przyszłości z perspektywy codziennej pracy wolontariuszy. W trakcie spotkania specjalistki dzieliły się swoim doświadczeniem, opowiadały, jak pracują z dziećmi, zbierały pomysły, metodologie i inspiracje. Wymieniały się refleksjami na temat pracy polskich szkół i Akademii Przyszłości. Zastanawiały się, jakie zmiany można wprowadzić, by edukacja była efektywniejsza i korzystniejsza dla całościowego rozwoju ucznia. W trakcie spotkania omawiano m.in. takie zagadnienia jak wykorzystywanie pochwały w pracy z dzieckiem, stawianie granic czy tutoring w szkole. Akademia Przyszłości to nowatorski program edukacyjny, który pomaga dzieciom borykającym się z trudnościami i przeprowadza je od porażki w szkole do sukcesu w życiu. Podopieczni Akademii to "mali ludzie z długą historią" - często pochodzą z niezamożnych lub niepełnych rodzin i nie radzą sobie z nauką. Są wycofani, zagubieni i nie wierzą w siebie. Dzięki trwającym cały rok, cotygodniowym, indywidualnym zajęciom z osobistym tutorem-wolontariuszem otwierają się na świat, zyskują nową perspektywę, nabierają pewności siebie i zaczyna im się chcieć: żyć i się uczyć. Tylko w ostatnim roku szkolnym Akademię ukończyło 2300 dzieci w całej Polsce. Aż 85 proc. z nich poprawiło swoje wyniki w nauce, a prawie każde (96 proc.) stwierdziło, że za sprawą Akademii zaczęło bardziej wierzyć w siebie. By zostać tutorem Akademii Przyszłości, wystarczy wejść na stronę www.superw.pl i wypełnić krótki formularz zgłoszeniowy.