Reklama

Reklama

Salony fryzjerskie i kosmetyczne otwarte. Nowe zasady dla klientów

Od poniedziałku (18 maja) salony fryzjerskie znowu przyjmują klientów. Warunkiem jest jednak zdalne umawianie wizyt, w zakładach powinien być zachowany dystans 1,5 m między stanowiskami, a gdy jest to niemożliwe - muszą one być oddzielone przepierzeniem. Podobnie w salonach kosmetycznych, gdzie przepierzenia są zalecane szczególnie dla stanowisk do manicure.

W związku otwarciem od poniedziałku salonów fryzjerskich resort rozwoju przygotował wytyczne dla fryzjerów, w których zapisano, że w salonach obowiązuje zasada: jeden fryzjer z zestawem czystych narzędzi dla jednego klienta.

Wymagane jest też zachowanie 1,5 m odległości między stanowiskami pracy i pracownikami.

Resort ogłosił, że dla bezpieczeństwa klientów fryzjerzy są zobowiązani do noszenia rękawiczek, maseczek, a nawet gogli i przyłbic przy wykonywaniu usług, a także stosowania odzieży ochronnej lub dedykowanej odzieży roboczej. 

"Codziennie przed rozpoczęciem pracy zalecamy fryzjerom pomiar temperatury ciała przy pomocy termometru bezdotykowego. W przypadku wystąpienia objawów choroby, należy natychmiast odsunąć pracownika od pracy" - podało ministerstwo w wytycznych.

Reklama

Wytyczne obligują też do przyjmowania jedynie osób zdrowych i nie będących w kwarantannie lub pod nadzorem epidemicznym.

Umawianie wizyt - przez internet lub telefon

Według Ministerstwa Rozwoju, napoje można serwować wyłącznie w opakowaniach jednorazowych. Należy również oczyszczać każdą dotykaną powierzchnię kilka razy w ciągu dnia, a meble i wszystkie urządzenia dezynfekować po każdym kliencie.

Resort zobowiązał klientów do umawiania wizyt przez internet lub telefon. Klient w salonie powinien "zachować bezpieczną odległość 1,5 m, mijając się z innymi osobami w salonie, nosić jednorazowe maseczki i rękawiczki oraz dokonywać płatności w sposób bezkontaktowy" - poinformowało ministerstwo.

Resort zwraca uwagę, że w przypadku niemożności zapewnienia minimum 1,5 m odległości pomiędzy stanowiskami, rekomenduje się zainstalowanie ekranów ochronnych (przepierzenia, ścianki) między stanowiskami. Resort dodał, że przepierzenia powinny być wykonane z materiału nieprzepuszczającego powietrze, np. plexi skutecznie oddzielającej pracowników. W salonie nie ma możliwości skorzystania z poczekalni.

W wytycznych znalazła się również zasada, że od zakończenia usługi do przyjęcia kolejnego klienta powinno upłynąć tyle czasu, ile wymagane jest przy zastosowaniu danego środka do dezynfekcji.

Konieczny specjalistyczny strój

Według wytycznych dla branży beauty, przygotowanych przez Ministerstwo Rozwoju i GIS, praca w salonach kosmetycznych powinna być zmianowa i rotacyjna, ale też dopuszczalna jest tego samego zespołu przez cały dzień.

Dla bezpieczeństwa klientów pracownicy noszą specjalistyczny strój adekwatny do wykonywanego zabiegu, np. fartuch jednorazowy lub tekstylny prany w min. 60 stopniach C, a także maseczkę ochronną i/lub przyłbicę albo gogle.

Pracownicy obowiązkowo powinni nosić też rękawiczki przy wykonywaniu usługi (zmieniane każdorazowo po wykonaniu usługi) - jeśli rodzaj wykonywanego zabiegu na to pozwala.

Z kolei wytyczne dla klientów salonów kosmetycznych przewidują, że na zabiegi wolno przychodzić bez osób towarzyszących. Klienci muszą zasłaniać nos i usta oraz do nosić rękawiczki ochronne - jeśli to możliwe ze względu na rodzaj wykonywanego zabiegu.

Dezynfekcja urządzeń

Klienci nie mogą korzystać z telefonów komórkowych w trakcie wykonywania usługi. W zależności od rodzaju zabiegu, gabinet - zgodnie z zaleceniami ministerstwa - powinien zapewnić klientom peniuar jednorazowy lub zastępczo inne rozwiązanie spełniające jego funkcję, bieliznę jednorazową lub podkład jednorazowy.

Po zakończeniu zabiegu urządzenie, które było używane każdorazowo powinno być dezynfekowane.

Ministerstwo odradza serwowanie ciepłych napojów w salonach. Sugerowane jest zapewnienie wody do picia w opakowaniach jednorazowych lub podawane przez personel w kubkach jednorazowych z dystrybutora.

Reklama

Reklama

Reklama