Reklama

Reklama

Nowe zasady. Kto i kiedy może korzystać z teleporad?

Zmieniają się zasady korzystania z podstawowej opieki zdrowotnej. Lekarz pierwszego kontaktu nie może, poza kilkoma sytuacjami, narzucić wizyty w formie teleporady - wynika z nowych regulacji.

W myśl nowych regulacji lekarz nie może odmówić bezpośredniej wizyty, gdy pacjent nie wyraża zgody na teleporadę, cierpi na przewlekłą chorobę i nastąpiło pogorszenie lub zmieniły się objawy, istnieje podejrzenie choroby nowotworowej, a także gdy dziecko nie ma jeszcze sześciu lat. 

W formie teleporady nie może się też odbyć pierwsza wizyta u lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki lekarskiej, wskazanych w deklaracji wyboru.

Narodowy Fundusz Zdrowia zaleca, aby w sytuacji, gdy lekarz odmawia przyjęcia w placówce, zadzwonić na numer Telefonicznej Informacji Pacjenta - 800 190 590 i zgłosić nieprawidłowości.

Reklama

Kiedy teleporada?

Pacjent skorzysta z teleporady, gdy istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2, a także gdy potrzebuje recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia, a lekarz ma jego dokumentację medyczną.

Teleporada wystarczy także w przypadku zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne, gdy jest to kontynuacja poprzedniego, a lekarz dysponuje dokumentacją. 

Za pomocą teleporady można też uzyskać zaświadczenia o stanie zdrowia. 

Można z niej również skorzystać, gdy dziecko, które nie ma sześciu lat, korzysta z porady kontrolnej, którą lekarz ustalił podczas bezpośredniej wizyty i która nie polega na fizycznym badaniu.

Przez teleporadę u lekarza można uzyskać zalecenia, e-zwolnienie, czy e-receptę. W trakcie rozmowy można również otrzymać sugestię bezpośredniej wizyty w przychodni lub kontaktu z pogotowiem ratunkowym, jeśli stan zdrowia będzie tego wymagał.

Obowiązek informowania pacjentów

NFZ podnosi, że placówka lecznicza podstawowej opieki zdrowotnej ma obowiązek informować o warunkach udzielania teleporad. Musi to robić: w miejscu leczenia, na stronie internetowej lub telefonicznie na prośbę pacjenta.

Informacja powinna zawierać m.in. listę świadczeń, które są udzielane wyłącznie w formie bezpośredniej wizyty; system, przez który lekarze udzielają teleporad; sposób ustalenia terminu teleporady oraz sposób nawiązania kontaktu przez placówkę POZ z pacjentem. Informacja powinna zawierać też sposób postępowania, gdy teleporada jest anulowana, bo pacjent nie jest dostępny w ustalonym terminie (placówka musi podjąć co najmniej trzy próby kontaktu z pacjentem, w odstępie nie krótszym niż pięć minut).

Teleporada - jak podnosi NFZ - jest udzielana w jednym z dwóch terminów. Powinna odbyć się nie później niż w pierwszym dniu roboczym po dniu zgłoszenia się pacjenta do placówki - za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, systemu łączności lub osobiście. Druga opcja to termin późniejszy, jeśli został ustalony w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym.

Gdy przychodnia zamknięta - skorzystać z innej

Narodowy Fundusz Zdrowia radzi, by w przypadku, gdy nasza przychodnia została zamknięta, skorzystać z innej. 

Na stronach internetowych oddziałów wojewódzkich NFZ są listy poradni POZ, które udzielają teleporad oraz wykazy otwartych poradni specjalistycznych, gabinetów ginekologicznych i stomatologicznych.

Rozlicz pit online już teraz lub pobierz darmowy program

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama