Reklama

Reklama

Szczepienie preparatem Pfizera a ryzyko zespołu zapalnego. EMA prowadzi badania

Europejska Agencja Leków (EMA) bada ryzyko wieloukładowego zespołu zapalnego (Multisystem Inflammatory Syndrome - MIS) na skutek szczepienia przeciw COVID-19 preparatem Pfizera. Choroba wystąpiła u 17-letniego chłopca z Danii

Nieliczne przypadki takiego zespołu zapalnego wystąpiły też po szczepieniach preparatami innych koncernów. W Europie do 19 sierpnia odnotowano pięć zespołów zapalnych po szczepieniu preparatem Pfizera oraz po jednym po szczepionkach Moderny i Johnson & Johnson - podała EMA.

Wytyczne w sprawie bezpieczeństwa stosowania szczepionki Pfizera wydane w poniedziałek przez Amerykańskie Centra Kontroli i Zapobiegania Chorobom (CDC) nie zawierają żadnych informacji o przypadkach MIS.

Żylna choroba po podaniu J&J

Zespół EMA do spraw bezpieczeństwa analizuje też przypadki żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej po podaniu szczepionki koncernu Johnson & Johnson.

Reklama

W lipcu EMA oceniła dziewięć przypadków autoimmunologicznej choroby krwi po podaniu szczepionki przeciw Covid-19. Uznała, że nie można ustalić między nimi "jasnego związku przyczynowego". Agencja poinformowała też wtedy, że jej komisja ds. bezpieczeństwa będzie nadal monitorować przypadki małopłytkowości immunologicznej, choroby autoimmunologicznej z niskim poziomem płytek krwi.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama