Reklama

Reklama

Szczepienia. Izraelscy naukowcy: Szczepionka Pfizera powiązana z chorobą oka

Wystąpienie rzadkiej choroby oka, zapalenia przedniego odcinka błony naczyniowej, może być związane ze szczepionką Pfizer/BioNTech - pisze "Jerusalem Post", powołując się na wyniki izraelskiego badania. Zapalenie stwierdzono u 21 osób, jednak lekarze nie uznają tego za przeciwskazanie do szczepienia.

Prowadząca badanie prof. Zohar Chabot-Wilner z Centrum Medycznego Suraski w Tel Awiwie poinformowała, że zapalenie błony naczyniowej oka rozwinęło się w przypadku 21 osób, które otrzymały dwie dawki szczepionki przeciw COVID-19. Pojawiło się ono w ciągu dwóch tygodni po otrzymaniu pierwszego zastrzyku lub w ciągu miesiąca po drugim.

- Ten przedział czasowy jest zgodny z innymi doniesieniami o zapaleniu błony naczyniowej oka po różnych szczepionkach - dodała.

Ośmiu pacjentów miało wcześniej zapalenie błony naczyniowej oka, ale między rokiem a 15 laty wcześniej.

Reklama

Szczepienia a choroby oczu

Większość przypadków była łagodna, a tylko trzy były ciężkie - wszystkie zaś można było leczyć miejscowymi kortykosteroidami i kroplami do oczu. Tylko w jednym przypadku nastąpiło pogorszenie po otrzymaniu drugiej dawki, ale po odpowiednim leczeniu choroba ustąpiła również u tej osoby.

Badanie przeprowadzone pod koniec okresu kontrolnego wykazało, że we wszystkich oczach poprawiła się ostrość wzroku, a choroba całkowicie ustąpiła.

- Konkluzja jest taka, że polecam szczepienie osobom z zapaleniem błony naczyniowej oka lub bez - podkreśliła okulistka cytowana przez portal kanału 20. telewizji izraelskiej.

Leczyć i podać drugą dawkę szczepienia

Lekarka zaznaczyła jednak, że jeśli u kogokolwiek pojawi się zapalenie błony naczyniowej oka po przyjęciu szczepionki, osoba ta powinna być odpowiednio leczona, a jeśli problem pojawi się po pierwszej dawce, nadal powinna otrzymać drugą.

Wyniki badania zostały przyjęte do publikacji przez czasopismo okulistyczne "Retina".

Czytaj też:

COVID-19 a mózg. Brytyjscy naukowcy: Choroba może mieć katastrofalne skutki

Porażenie Bella po szczepieniu przeciw COVID-19. Pierwszy taki przypadek

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje