Reklama

Reklama

Koronawirus. WHO: Trzeba pomóc biednym krajom

Dyrektor Generalny Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) Tedros Adhanom Ghebreyesus powiedział w piątek, że nadszedł czas na rezygnację z patentów na narzędzia potrzebne biedniejszym krajom do walki z pandemią koronawirusa. Jego zdaniem pandemia oznacza dla ludzkości masową traumę.

Reklama

Tedros wystąpił na briefingu w Genewie przed spotkaniem na ten temat Światowej Organizacji Handlu (WTO), które ma się odbyć w przyszłym tygodniu. Na tym spotkaniu ma pojawić się pomysł tymczasowego zrzeczenia się praw własności intelektualnej do narzędzi walki z COVID-19. W przeszłości napotykał on sprzeciw ze strony bogatych krajów z dużym przemysłem farmaceutycznym.

Reklama

- Jednym z naszych głównych priorytetów jest obecnie zwiększenie zasięgu Covax, aby pomóc wszystkim krajom zakończyć pandemię COVID-19. Oznacza to pilne działania na rzecz zwiększenia produkcji - powiedział, nawiązując do globalnej platformy udostępniania szczepionek, które, jak zapowiedział, będą wysłane w przyszłym tygodniu do 51 krajów.

Covax to wspierana przez Światową Organizację Zdrowia globalna inicjatywa zrzeszająca rządy i wytwórców farmaceutycznych. Jej celem jest zagwarantowanie szczepionek dla krajów rozwijających się i wyrównanie szans dostępu do tych preparatów.

Czytaj też: Koronawirus w Afryce. Częściej na COVID-19 umierają mężczyźni

Mówił o "masowej traumie"

WHO od dawna wzywa bogate kraje do zapewnienia sprawiedliwego podziału szczepionek. Globalna organizacja jest jednym z liderów Covax, programu, którego celem jest dostarczenie w tym roku 1,3 miliarda dawek szczepionek krajom ubogim i o średnich dochodach. Ale do tej pory Covax rozwija się powoli.

Tedros poinformował też, że w ramach Covax dostarczono do 20 krajów ponad 20 mln dawek szczepionek na walkę z COVID-19. Dodał, że pandemia koronawirusa oznacza masową traumę, nawet większą niż po II wojnie światowej, która trwała wiele lat.

Przekaż 1 proc. na pomoc dzieciom – darmowy program TUTAJ

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje