- Grupa zadaniowa Zrzeszenia Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) ma przygotować do końca września br. stosowne rozwiązania, które przemysł lotniczy zacznie wdrażać na zasadzie dobrowolności - powiedział we wtorek szef rady ICAO Olumuyiwa Benard Aliu na konferencji prasowej. Rada zarządzająca ICAO (wyspecjalizowanej organizacji ONZ) podkreśla, że w ten sposób wdrażanie rozwiązań rozpocznie się szybciej. Kolejnym etapem ma być opracowanie obligatoryjnych rozwiązań ICAO, którymi objęte zostaną wszystkie samoloty. Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) przedstawiła w tym miesiącu propozycje dotyczące czarnych skrzynek i urządzeń do lokalizacji pod wodą, instalowanych w samolotach. Celem jest ułatwienie odnalezienia samolotu w razie katastrofy. EASA proponuje, by czas nadawania sygnału przez urządzenia do lokalizacji, wynoszący obecnie 30 dni, wydłużyć do 90 dni. Ponadto duże maszyny latające na trasach transoceanicznych powinny być wyposażane w lokalizatory nowego typu, z większym zasięgiem sygnału. Proponuje się też, by rejestrator rozmów w kokpicie instalowany w większych samolotach nagrywał ostatnie 20 godzin, a nie dwie godziny, jak obecnie. Boeing 777 Malaysia Airlines z 239 osobami na pokładzie zniknął z radarów 8 marca, mniej niż godzinę po starcie z lotniska w stolicy Malezji, Kuala Lumpur. Samolot leciał do Pekinu. Akcja poszukiwawcza malezyjskiego samolotu jest największą tego typu operacją w historii lotnictwa.