Uniqa Art Łódź. Wielkoformatowa inwestycja w kolor miasta
W przestrzeni publicznej Łodzi pojawią się kolejne prace międzynarodowych artystów. Po muralach miasto inwestuje w instalacje i rzeźby. - Mogę śmiało powiedzieć, że centrum zostało w odpowiedni sposób nasycone wielkoformatowymi malowidłami. Murale stanowiły najbardziej logiczny krok do rozpoczęcia myślenia o nowoczesnej galerii sztuki - mówi Michał Bieżyński, dyrektor artystyczny projektu UNIQA Art Łódź z Łódzkiego Centrum Wydarzeń.
- Liczba i nagromadzenie pustych ścian w centrum miasta wręcz nakazywały, aby w pierwszej kolejności wypełnić je malarstwem - tłumaczy pomysłodawca Michał Bieżyński.
Projekt Galerii Urban Forms udało się zrealizować. Zaproszono do niego znanych twórców streetartu z całego świata. Dziś łódzkie murale są już dobrze znane i stanowią barwną wizytówkę miasta.
Związany przez sześć lat z Fundacją Urban Forms Bieżyński tłumaczy: "Nie chciałem doprowadzić do przesytu, do momentu, w którym liczba murali będzie tak duża, że mieszkańcy przestaną się nimi interesować, a ich odbiór stanie się bezrefleksyjny".
W ramach międzynarodowego projektu Uniqa Art Łódź powstanie sześć prac, które zostaną osadzone w przestrzeni publicznej miasta. Będą to, jak już wiadomo, różnorodne obiekty sztuki - rzeźby, płaskorzeźby, instalacje artystyczne i realizacje site-specific.
Organizatorzy stawiają na różnorodność - zarówno materiałów, jak i technologii. - Istotnym jest, aby zaprezentować mieszkańcom jak najszerszą paletę rozwiązań plastycznych, tak aby poza płaszczyzną stricte artystyczną, projekt pełnił funkcję edukacji wizualnej - tłumaczy Bieżyńki.
Celem przedsięwzięcia - jak podkreślają organizatorzy - jest powoływanie do życia nowoczesnych obiektów artystycznych, które na stałe, bądź tymczasowo wpiszą się w krajobraz miasta.
- Istotnym założeniem projektu jest odejście od standardowych murali, a tworzenie miejskiej galerii sztuki złożonej z realizacji nie związanych tylko z malarstwem. Do końca 2016 r. powstanie w sumie 6 różnych realizacji artystycznych stworzonych przez artystów m.in. z Polski, Hiszpanii i USA - zaznacza Bieżyński.
Organizatorem przedsięwzięcia jest Łódzkie Centrum Wydarzeń. Sponsorem tytularnym projektu została firma ubezpieczeniowa Uniqa, a patronem medialnym portal Interia.