"Władze na Kremlu twierdzą również, że wyremontowały około 1200 km linii kolejowych i umożliwiły transport pomiędzy Krymem i zachodnią Rosją. Pojawiają się też doniesienia o przywróceniu ruchu samochodowego z obwodu rostowskiego na okupowany półwysep przez zajęte tereny południowej Ukrainy, lecz tych doniesień nie udało się w obiektywny sposób zweryfikować" - podkreślono w analizie "New York Timesa". "Połączenie Rosji (przywrócenie dostaw wody i komunikacji lądowej - red.) z podbitymi obszarami na południu Ukrainy pozwoliłoby Moskwie zrealizować jeden z głównych celów wojny. (...) Może to jej też pomóc ustanowić trwałe zwierzchnictwo nad tym regionem" - ocenił amerykański dziennik. Ukraińcy wybudowali zaporę na Kanale Północnokrymskim, Rosjanie ją wysadzili Zbudowany w latach 1961-71 i liczący ponad 400 km Kanał Północnokrymski dostarczał wodę ze Zbiornika Kachowskiego na Dnieprze na Krym. Po aneksji półwyspu przez Rosję w 2014 roku Ukraina wybudowała zaporę na kanale, odcinając w ten sposób Krym od dostaw słodkiej wody, natomiast kanał zaczął służyć do nawadniania pól i sadów w obwodzie chersońskim na południu kraju. Pod koniec lutego, w pierwszych dniach rosyjskiej inwazji, wojska najeźdźcy wysadziły tamę w powietrze, a następnie - jak utrzymywały źródła na Kremlu - przywróciły dostawy wody na okupowany półwysep.