Reklama

Tłumy na PKP Warszawa Gdańska. Semeniuk pisze jednak do Trzaskowskiego

Na stołecznym Dworcu Gdańskim dochodzi do niebezpiecznych sytuacji. Pasażerowie tłoczą się i niekiedy mało brakuje, by wpadli pod pociąg. Radna PiS i wiceminister Olga Semeniuk-Patkowska napisała w tej sprawie interpelację do prezydenta Warszawy Rafała Trzaskowskiego. Chciała wiedzieć, jak Ratusz planuje zwiększyć bezpieczeństwo podróżnych. Za tę stację PKP odpowiada jednak państwo, a nie władze stolicy.

Ze względu na modernizację dworca Warszawa Zachodnia sporo składów dalekobieżnych i regionalnych skierowano na linię obwodową, której ważnym punktem jest Dworzec Gdański. Przez lata z tej stacji korzystali zwłaszcza pasażerowie jadący kilka-kilkadziesiąt kilometrów od stolicy. Teraz przejmuje coraz większą rolę, jeśli chodzi o połączenia PKP Intercity, bo prace remontowe ograniczyły przepustowość szlaku przez centrum miasta - linii średnicowej

Przebudowa Dworca Zachodniego nie spadła kolejarzom z nieba - państwowa spółka PKP Polskie Linie Kolejowe planowała ją od dawna. Jeszcze w 2009 roku ruszyły prace, by przyszykować Warszawę Gdańską do obsługi większej liczby podróżnych

Reklama

Nie obyło się jednak bez technicznych problemów i oszczędności, bo nie doszło chociażby do rozbudowy przejścia podziemnego. Powstały za to kładki, ale korzystających z nich nie ma wielu, gdyż nie prowadzą wprost do metra.

Pułapka na Dworcu Gdańskim. Trudno uciec z tłumu pasażerów

Odkąd na Dworcu Gdańskim przybyło pociągów, zwłaszcza o międzywojewódzkich relacjach, na peronach zapanował ścisk. Wystarczy, że na stacji zamelduje się wielowagonowy pociąg PKP Intercity - lub, co gorsza, dwa naraz - by podróżni przez wiele minut tonęli w tłoku. Zadania wydostania się z peronu nie ułatwiają schody ruchome, którymi zastąpiono te tradycyjne, ponieważ spowalniają "ucieczkę" z peronu.

Za sytuację na Warszawie Gdańskiej odpowiadają PKP PLK, które zarządzają niemal wszystkimi szlakami kolejowymi w Polsce. Po tym, jak media nagłośniły pogłębiający się problem, rządowa spółka przyznała, że nie tak dawno modernizowany dworzec trzeba znów poprawić, zanim dojdzie do tragedii - chociażby masowej paniki czy wpadnięcia kogoś pod pociąg. Informowała o tym "Gazeta Stołeczna".

Olga Semeniuk-Patkowska pisze ws. Dworca Gdańskiego. Nie do PKP, lecz do ratusza

Sprawą zainteresowała się też Olga Semeniuk-Patkowska, wiceminister rozwoju, ale i radna m.st. Warszawy z ramienia PiS. Występując w tej drugiej roli napisała interpelację w sprawie kłopotliwej stacji PKP. Skierowała ją jednak nie do PKP PLK, PKP S.A. czy resortu infrastruktury, ale prezydenta stolicy Rafała Trzaskowskiego

Jak czytamy w dokumencie, Dworzec Gdański oraz "przejścia podziemne, łączniki nie są dostosowane do dużej liczby podróżnych". 

"Natłok osób zagraża bezpieczeństwu podróżnych w pociągu, jak i na peronach oraz wąskich korytarzach" - zaalarmowała.

Zapytała też Trzaskowskiego, czy miasto planuje uruchomić dodatkowe kursy autobusów oraz tramwajów do i z Warszawy Gdańskiej, by "usprawnić bezpieczne przemieszczanie się podróżnych". Chciała też wiedzieć, czy miasto "przewiduje wzmocnienie zabezpieczeń dla podróżnych i przebywających na peronach oraz w przejściach".

Ratusz nie odpowiada za dworzec Warszawa Gdańska. Ale za stację metra o tej nazwie już tak

Semeniuk-Patkowska zadała też pytanie, jakie "doraźne rozwiązania" przewiduje prezydent stolicy, by ułatwić ruch pasażerów na Dworcu Gdańskim i czy wyśle na miejsce więcej patroli policji i straży miejskiej.

Ratusz nie odpowiedział dotąd na interpelację radnej PiS. Być może wyjaśni Semeniuk-Patkowskiej, że władze miasta nie odpowiadają za zarządzanie stacją PKP Warszawa Gdańska. 

Decyzję nieco ułatwiającą korzystanie z problematycznego dworca może jednak podjąć kontrolowana przez Ratusz spółka Metro Warszawskie. Kolejki wydłużają się i na peronach, i przed bramkami w wejściu na tamtejszą stację metra. Gdyby je otworzono, pasażerowie podziemnej kolei nie musieliby czekać, aż każdy albo "odbije" bilet długoterminowy, albo skasuje kartonik, by pokonać barierę

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy