PKP Intercity chce kupić piętrowe wagony. Mają obsługiwać duże miasta
Z prędkością do 200 km/h mają jeździć nowe, piętrowe pociągi PKP Intercity. Wagonów tego typu w taborze państwowego przewoźnika jeszcze nie było, lecz pasażerowie znają je z przejażdżek regionalną koleją. Jeździły też przed powstaniem PKP Intercity. Spółka poinformowała, że pojawią się m.in. na dworcach w Warszawie, Łodzi, Krakowie i na Śląsku. Zdaniem zarządu PKP Intercity, dzięki zakupowi piętrowych wagonów, obsługa podróżnych będzie sprawniejsza.
PKP Intercity utworzono w 2001 roku i od tego czasu składów typu "push-pull" w jego flocie nie było. Teraz narodowy przewoźnik chce kupić 38 takich pociągów. Każdy z nich miałby siedem wagonów, a po torach ciągnęłyby je wielosystemowe lokomotywy. Te ostatnie PKP Intercity również chce kupić - myśli o 45 sztukach.
Nowe "piętrusy" kursowałyby między aglomeracjami. Przewoźnik planuje przeznaczyć je na trasy takie jak Kraków-Katowice czy Warszawa-Łódź. Obecnie na tę drugą relację PKP Intercity wysyła nawet 12-wagonowe składy, by pomieścić wszystkich pasażerów. Dzieje się tak, chociaż oba miasta są stosunkowo blisko siebie, a na trasie spółka konkuruje z Łódzką Koleją Aglomeracyjną i Polregio.
Piętrowe pociągi mają jeździć z prędkością do 200 km/h. To, zdaniem przewoźnika, jeden z przykładów inwestycji w nowoczesny tabor. Prezes PKP Intercity Marek Chraniuk nazywa ją "ogromnym projektem". - Piętrowe składy wagonowe będą nowością w naszej flocie i pozwolą nam na sprawną obsługę pasażerów. Przygotowujemy się na stały wzrost liczby podróżnych a taki pociąg pozwoli na komfortowe przewiezienie kilkuset pasażerów jednocześnie. Możliwości techniczne pojazdów będą dostosowane do zmodernizowanych linii kolejowych - zapewnia.
Nowe wagony mają być przyjazne niepełnosprawnym
Jak dodał Adam Laskowski z zarządu PKP Intercity, państwowa firma "dąży do tego, by kolej odpowiadała na potrzeby wszystkich grup pasażerów, w tym również osób z niepełnosprawnościami". - Wszystkie nowe składy będą dostosowane do potrzeb tej grupy podróżnych - deklaruje.
Obecnie wagony push-pull można spotkać we flocie przewoźników regionalnych, np. Polregio i Kolei Mazowieckich. Zanim podobne pojawią się na torach w barwach PKP Intercity, spółka przeprowadzi specjalne postępowanie. Do 10 sierpnia 2021 zainteresowani wykonawcy mogą składać wnioski o dopuszczenie do udziału.
"Następnie przeprowadzony zostanie dialog konkurencyjny z wykonawcami zaproszonymi do udziału w postępowaniu, którzy spełnią warunki udziału w postępowaniu określone w ogłoszeniu o zamówieniu. Dialog będzie prowadzony do momentu, w którym Spółka będzie w stanie określić rozwiązania najbardziej spełniające jej potrzeby" - przekazało PKP Intercity.
Później przewoźnik opracuje specyfikację warunków zamówienia i zaprosi wykonawców uczestniczących w dialogu do składania ofert. "Kolejnym krokiem będzie wybór najkorzystniejszej oferty i udzielenie zamówienia wykonawcy wybranemu w oparciu o kryteria oceny ofert określone w specyfikacji warunków zamówienia" - wyjaśnił przewoźnik. Rozstrzygnięcie postępowania planowane jest na I kwartał 2022 roku.
PKP Intercity: Będziemy neutralni dla klimatu
Jak głosi strategia "PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji", do 2030 roku spółka zainwestuje 19 mld zł w nowoczesny tabor. Poza zakupem piętrowych składów wagonowych typu push-pull, plany obejmują inwestycje w wagony, nowoczesne lokomotywy, a także elektryczne zespoły trakcyjne, czyli pociągi, w których można swobodnie przemieszczać się między wagonami.
"Inwestycje w nowoczesne pojazdy będą napędzać dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, wpisującego się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. W efekcie flotę przewoźnika zasilą nowe elektryczne pojazdy o znacznie mniejszej emisji CO2. W 2030 roku cały nasz tabor będzie nowy lub zmodernizowany. PKP Intercity planuje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu" - podsumowała spółka.