Choć formalna kampania wyborcza jeszcze się nie rozpoczęła, to nie ulega wątpliwości, że walka o poparcie przed jesienną elekcją trwa już na dobre. Sztaby partyjne przygotowują strategie i proponują nowe oferty programowe, a politycy ruszyli w Polskę. Tradycyjne metody znajdują się jednak w odwrocie. Z kampanii na kampanię coraz bardziej istotny staje się internet, a zwłaszcza media społecznościowe, dzięki którym w łatwy i przystępny sposób - przy dobrym pomyśle - można dotrzeć do rzeszy obserwatorów. Wszystko wskazuje na to, że w 2023 roku jednym z ulubionych narzędzi polityków staje się TikTok. Warto więc przyjrzeć się, w jaki sposób politycy zabiegają tam o poparcie, która partia radzi sobie najlepiej oraz którzy politycy cieszą się tam największą popularnością. Zapraszamy na cotygodniowy polityczny przegląd TikToka! Kampania wyborcza 2023. Najbardziej popularne profile polityczne na TikToku Jak wynika z najnowszych danych profilu TikTokAnalityka na Twitterze, w ubiegłym miesiącu - według sumy wyświetleń filmów opublikowanych w lutym 2023 roku - najpopularniejszym politykiem na TikToku był Sławomir Mentzen (22,9 mln wyświetleń). Daleko za liderem Konfederacji na drugim miejscu uplasował się Patryk Jaki (4,11 mln), a podium zamykał Janusz Korwin-Mikke (3,74 mln). Z kolei najpopularniejszą formacją polityczną była Konfederacja (6,44 mln wyświetleń), Solidarna Polska (2,46 mln) oraz Lewica (1,18 mln). Powyższe statystki dają pewien obraz wyjściowy dla cotygodniowych zestawień, jakie będziemy chcieli regularnie przedstawiać w Interii. Najpopularniejsi politycy na TikToku: Artur Dziambor i Michał Kołodziejczak Z naszych ustaleń wynika, że w mijającym tygodniu (18-24 marca do godz. 12) najwięcej wyświetleń zanotował film na profilu lidera Wolnościowców Artura Dziambora. Najbardziej popularną rolką okazała się odpowiedzieć posła na materiał Prawa i Sprawiedliwości, w którym Radosław Fogiel zapytał młodych Polaków: "Za co tak naprawdę nienawidzicie PiS-u?". Artur Dziambor wskazał 28 powodów, które obejrzało łącznie 1,8 mln użytkowników TikToka. Następny w kolejce uplasował się Michał Kołodziejczak, który we wtorek opublikował filmik z konferencji prasowej przez Ministerstwem Rolnictwa. Kluczowym momentem briefingu z udziałem rolników była jednak krytyka lidera AgroUnii pod adresem reporterki TVP. Rolkę obejrzało łącznie 1,5 mln osób. Donald Tusk i Sławomir Mentzen. "Nikt w Polsce nie będzie mówił 'zamknij się'" W mijającym tygodniu powyżej miliona wyświetleń zanotowało również jedno z nagrań lidera PO Donalda Tuska. Najpopularniejszy film byłego premiera został opublikowany we wtorek, lecz dotyczy zakłóconego spotkania z wyborcami w Bytomiu z piątku. - Jestem tu dlatego, żeby nikt w Polsce nie mówił "zamknij się" - powiedział przewodniczący Tusk w TikToku, którego obejrzało łącznie 1,2 mln osób. Kolejnym na liście najbardziej popularnych twórców okazał się prezes Nowej Nadziei Sławomir Mentzen. Najchętniej udostępniane wideo tego polityka obejrzało 761,2 tys. osób, a odnosi się ono do przelewanych obecnie na konta Polaków zwrotów podatkowych. - Też bym się cieszył, gdyby złodziei oddał mi mój rower, ale jeszcze bardziej bym się cieszył, gdyby najpierw mi go nie kradł - zakpił jeden z liderów Konfederacji. Partie polityczne na TikToku. Radosław Fogiel pyta: Za co nienawidzicie PiS? Jak sprawdziła Interia, do najpopularniejszych materiałów opublikowanych przez partie polityczne w mijającym tygodniu należą filmiki Lewicy oraz Prawa i Sprawiedliwości. Pierwsze miejsce zajęła Lewica, która w tym zestawieniu bije pozostałych rywali na głowę. Na TikToku Robert Biedroń wszedł w dyskusję z mężczyzną, który podczas wiecu wyborczego przekazał współprzewodniczącemu Nowej Lewicy pasek z wysokością swojego świadczenia. - Pan Grzegorz dostaje 1096 złotych - mówi europoseł. - Jak mam z tego wyżyć? - odpowiada na nagraniu zmartwiony rencista. Materiał zobaczyło 2,3 mln osób. Drugie miejsce zajął najbardziej popularny w mediach film autorstwa Prawa i Sprawiedliwości, w którym Radosław Fogiel pyta młodych Polaków: "Za co tak naprawdę nienawidzicie PiS-u?". Po publikacji TikToka pojawiło się tysiące komentarzy rozwiewających nurtującą polityka kwestię. Choć filmik nie zdobył dużej liczby polubień, Fogiel przekonywał, że powstał on w celu popularyzacji profilu PiS w serwisie oraz na potrzeby wyświetleń. Ostatecznie materiał obejrzało 278,6 tys. osób. Media: Rada ds. Cyfryzacji rekomenduje usunięcie TikToka z urządzeń służbowych Tymczasem, według informacji Polityki Insight, członkowie Rady ds. Cyfryzacji planują wdrożyć plan zablokowania korzystania z TikToka na urządzeniach rządowych. Wcześniej decyzje w tej sprawie zatwierdziły Stany Zjednoczone, Kanada, Unia Europejska, a także Dania i Nowa Zelandia. "Rada ds. Cyfryzacji rekomenduje wprowadzenie nakazu usunięcia aplikacji TikTok z urządzeń służbowych członków i pracowników Sejmu, Senatu, Rządu oraz pracowników instytucji rządowych i administracji publicznej w Polsce (chyba, że są to telefony służbowe przeznaczone tylko do używania TikToka i innych serwisów społecznościowych)" - głosi komunikat, do którego dotarła Polityka Insight. "Rada rekomenduje również usunięcie aplikacji TikTok z urządzeń prywatnych wyżej wymienionych osób, jeśli jednocześnie są na nich zainstalowane aplikacje służbowe. Alternatywnie usunięcie wszystkich aplikacji służbowych z urządzeń prywatnych, jeżeli osoby te nalegają na możliwość korzystania na nich z aplikacji TikTok" - dodano.