Jaką Polskę zapamiętają pielgrzymi? Promocyjna szansa ŚDM
"Kraków i jego okolice to tereny będące centrum wiary katolickiej. To tutaj znajdują się najbardziej znaczące sanktuaria maryjne Środkowej Europy, tutaj znajduje się rodzinna miejscowość Jana Pawła II" - pisała już pod koniec czerwca "Stuttgarter Zeitung". Światowe Dni Młodzieży to nie tylko ważne wydarzenie o charakterze religijnym, lecz także duża szansa na promocję Krakowa i naszego kraju.
W publikacji zatytułowanej "Wszystko Maryi" ("Stuttgarter Zeitung") czytamy kolejno o: Częstochowie, Wadowicach, Kalwarii Zebrzydowskiej jako miejscach szczególnego kultu maryjnego i celach turystyki religijnej. "Po krótkiej modlitwie wszyscy, zarówno młodzi jak i starzy, padają na kolana. Nawet obecni motocykliści" - tak jeden z dziennikarzy przybliża atmosferę apelu odbywającego się o 21:00 przed obrazem Czarnej Madonny na Jasnej Górze.
Inne publikacje dotyczą rodzinnej miejscowości papieża Polaka i jego "skromnego domu", czy prezentują niemieckiemu odbiorcy uroki starego i pięknego Krakowa, chętnie odwiedzanego przez turystów i pełnego studentów z całego świata.
To jedynie klika przykładów publikacji, jakie na temat naszego kraju, a szczególnie Krakowa, pojawiły się w wielu zagranicznych mediach. Nic nie dzieje się bez przyczyny - materiały są pokłosiem specjalnej wizyty prasowej w Krakowie, z której skorzystało 56 dziennikarzy z 49 światowych redakcji.
Sposobów, by dotrzeć do zagranicznych odbiorców jest wiele. W 2015 roku Miasto Kraków, wspólnie z Województwem Małopolskim i Narodowym Centrum Kultury wyprodukowało spot promujący Światowe Dni Młodzieży. Obok niego pojawił się cykl ośmiu filmów "Świętość i Miłosierdzie", które prezentują pielgrzymom fragmenty kultury i historii naszego kraju. Spoty były dystrybuowane w Telewizji Polskiej, ale przede wszystkim w około 150 stacjach i programach katolickich w telewizjach na całym świecie. Na specjalnie utworzonym profilu na Facebooku, Twitterze oraz Instagramie "Kraków Experience" prowadzone są działania lansujące miasto.
Obecnie do przylotu papieża Franciszka do Polski pozostało jedynie kilka dni. Nachodzi czas na skonfrontowanie wirtualnej kreacji z rzeczywistością. Jaki będzie żywy obraz miasta i całego kraju, który pielgrzymi zabiorą ze sobą?
Kiedy już wszyscy goście przybędą do Krakowa, powinien czekać na nich jasny komunikat: "czekaliśmy na was, chciejcie tu wracać". Dlatego w przestrzeni miejskiej już od początku lipca trwa kampania "Kraków. Cradle of Genius" (ang. "Kolebka Geniuszu") - miasto, w którym od wieków żyją i tworzą wyjątkowe osobistości, stanowiące wzór i inspirację. W tym celu wykorzystano zarówno wizerunki wielkich postaci historycznych, jak i współczesne postaci ze świata nauki, kultury i sportu, związane z Krakowem.
Ponieważ hasłem przewodnim ŚDM jest pytanie "Are you ready?" (ang. "Czy jesteś gotów?"), poszczególne wizerunki firmują różnorodne wartości. I tak: Mikołaj Kopernik pyta o gotowość do przeprowadzenia naukowej rewolucji, zachęcając do studiowania w Krakowie. Podobnie Jan Paweł II prowokując hasłem: "Are you ready to become a saint" (ang. "Jesteś gotów by stać się świętym?"). Rafał Sonik przekonuje, że można zwyciężyć Dakar, zaczynając właśnie w Krakowie, a Andrzej Wajda zachęca do życia i tworzenia w stolicy Małopolski.
Po Krakowie kursuje również tramwaj oznakowany elementami kreacji "Kraków. Cradle of Genius" - dokładniej powitaniem: "Welcome to Kraków". Kampania ma przywitać gości, zareklamować miasto i zachęcić odwiedzających, by chcieli tu wrócić jako: turyści, studenci, pracownicy, a nawet przyszli mieszkańcy.
W czasie trwania wielkiego spotkania młodych zaplanowano także iluminacje obiektów architektonicznych w kolorach związanych z ŚDM - żółtym, czerwonym i niebieskim. Podświetlone zostaną kładka Bernatka, estakada Lipska-Wielicka oraz fontanny na Rynku Głównym i Placu Szczepańskim.
Pielgrzymi będą mogli skorzystać ze specjalnej aplikacji przygotowanej przez miasto. Za pomocą "Kraków.pl" poruszanie po mieście ma być łatwiejsze. Jak przekonują jej twórcy, będzie ona bezpłatnym przewodnikiem miejskim przeznaczonym dla urządzeń mobilnych. Aplikacja działa offline (bez połączenia z internetem). Jeśli jednak jej użytkownik chciałby pobrać najnowsze informacje na temat np. wydarzeń w mieście - może to zrobić w każdej chwili, pod warunkiem, że podłączy się do internetu.
Wśród opcji, jakie oferuje aplikacja, jest tzw. planer, dzięki któremu możliwe jest ułożenie własnego planu zwiedzania miasta. Aplikacja nawiguje do wybranych punktów, poleca ciekawe miejsca w okolicy. Tam także można znaleźć najświeższe informacje na temat wydarzeń w Krakowie, rozkład jazdy tramwajów i autobusów, adresy aptek, czy instytucji bezpieczeństwa.
Również władze centralne nie pozostają obojętne na możliwość przybliżenia Polski zagranicznym gościom. Ministerstwo Spraw Zagranicznych wydało w tym celu dwa przewodniki: pierwszy - "Ambasador Polskości. 1050. rocznica Chrztu Polski", który zawiera porady na temat tego, jak podjąć pielgrzymów, o czym z nimi rozmawiać i jak prezentować pozytywny wizerunek Polski. Drugi to przygotowana wraz z IPN publikacja "1050 lat. Przewodnik po historii Polski 966-2016", dostępny w sześciu wersjach językowych.
Kraków spodziewa się, że spotkanie młodych z papieżem Franciszkiem będzie relacjonować około 6 tysięcy dziennikarzy z największych światowych mediów. Publikacje, które pojawiły się dotychczas, to jedynie garstka w porównaniu z tym, co w czasie wydarzenia i tuż po nim może pojawić się na temat naszego kraju.