W czwartek weszło w życie rozporządzenie ministra edukacji i nauki w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Zgodnie z nim, od 27 stycznia 2022 r. zawieszone zostają zajęcia stacjonarne w szkołach dla uczniów klas V-VIII szkół podstawowych oraz dla uczniów szkół ponadpodstawowych. W ich miejsce wprowadzona jest <a class="textLink" href="https://www.bryk.pl/artykul/gimnastyczka-zawodniczka-mtb-i-ju-jitsu-nauka-zdalna-pomaga-im-rozwijac-pasje" title="nauka zdalna" target="_blank">nauka zdalna</a> z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Nauka zdalna. Kiedy powrót do szkół? - Okres nauczania zdalnego od V klasy w górę, aż po klasy maturalne, czy ostatnie klasy szkół branżowych potrwa do 27 lutego, czyli nazajutrz ostatniego dnia lutego jest powrót do nauki stacjonarnej już we wszystkich typach szkół - powiedział wiceminister edukacji i nauki <a class="textLink" href="https://wydarzenia.interia.pl/tematy-tomasz-rzymkowski,gsbi,1614" title="Tomasz Rzymkowski" target="_blank">Tomasz Rzymkowski</a> w programie "Sygnały Dnia" Polskiego Radia. Ograniczenie stacjonarnego funkcjonowania dotyczy także placówek kształcenia ustawicznego i centrów kształcenia zawodowego, szkół artystycznych realizujących wyłącznie kształcenie artystyczne oraz placówek artystycznych, a także szkół artystycznych realizujących także kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej w zakresie klas V-VIII lub liceum ogólnokształcącego. W szkołach podstawowych specjalnych o tym, czy uczniowie klas V-VIII mają zajęcia stacjonarne, czy zdalne zdecyduje dyrektor. Tak samo w szkołach specjalnych ponadpodstawowych. Dotyczy to także szkół specjalnych funkcjonujących w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej. Nauka stacjonarna w przedszkolach Uczniowie klas I-IV szkół podstawowych i dzieci w oddziałach przedszkolnych w szkołach, czyli w zerówkach, będą w dalszym ciągu uczyć się stacjonarnie w szkołach. Tak samo nadal stacjonarnie pracować będą placówki wychowania przedszkolnego (przedszkola, zespoły wychowania przedszkolnego, punkty przedszkolne). Według wiceministra Tomasza Rzymkowskiego przedszkola funkcjonowały "przez prawie cały okres pandemii" i frekwencja w nich nigdy nie spadła poniżej 90 proc. - To jest chyba najlepszy wyznacznik tego, że akurat problemu w przedszkolach czy najniższych klasach podstawowych po prostu nie ma - powiedział. - Natomiast masowość przechodzenia na kwarantannę w klasach wyższych ocierała się o sparaliżowanie instytucji sanepidu - podkreślił. Nie ogranicza się też stacjonarnego funkcjonowania młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych i poradni psychologiczno-pedagogicznych, a także burs i internatów. Konsultacje na terenie szkoły W szkołach, których funkcjonowanie zostało ograniczone, dyrektor ma obowiązek zorganizowania zajęć na terenie szkoły lub z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość na terenie tej szkoły, dla uczniów, którzy ze względu na rodzaj niepełnosprawności nie mogą realizować zajęć zdalnych w domu. Rozporządzenie nie ogranicza stacjonarnego funkcjonowania szkół, centrów i placówek w zakresie przygotowywania i przeprowadzania egzaminu zawodowego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie i egzaminów eksternistycznych. Możliwe będzie organizowanie na terenie szkoły konsultacji dla uczniów przygotowujących się do <a class="textLink" href="https://wydarzenia.interia.pl/tematy-egzamin-osmoklasisty,gsbi,4153" title="egzaminu ósmoklasisty" target="_blank">egzaminu ósmoklasisty</a> oraz dla uczniów przygotowujących się do matury. Możliwe będzie na terenie szkoły organizowanie konkursów, olimpiad i turniejów wiedzy. Ferie 2022 bez zmian Możliwe będzie również organizowanie konsultacji w szkołach artystycznych dla uczniów przygotowujących się do egzaminu dyplomowego lub egzaminu końcowego. Analogicznie - możliwe będzie organizowanie konsultacji w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe, centrach kształcenia zawodowego oraz placówkach kształcenia ustawicznego, dla uczniów i słuchaczy, którzy przystępują odpowiednio do egzaminu zawodowego lub egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie w sesji styczeń-luty 2022 r. Przepisy zezwalają też na organizowanie stacjonarnie zajęć praktycznych w szkolnictwie zawodowym, a także praktyk zawodowych i zajęć z praktycznej nauki zawodu. Bez zmian pozostają terminy rozpoczęcia i zakończenia ferii zimowych w poszczególnych województwach w roku szkolnym 2021/2022. Do 30 stycznia ferie mają uczniowie z województw: kujawsko-pomorskiego, lubuskiego, małopolskiego, świętokrzyskiego i w wielkopolskiego, a do 6 lutego z województw: podlaskiego i warmińsko-mazurskiego. Uczniowie z województw: dolnośląskiego, mazowieckiego, opolskiego i zachodniopomorskiego będą mieć ferie od 29 stycznia do 13 lutego, a z województw: lubelskiego, łódzkiego, podkarpackiego, pomorskiego i ze śląskiego od 12 do 27 lutego. Szkoły punktem zapalnym? "Nie mieliśmy wyboru" Wiceminister Rzymkowski pytany, czy szkoły uznawane są za punkt zapalny <a class="textLink" href="https://wydarzenia.interia.pl/tematy-pandemia-koronawirusa,gsbi,56" title="pandemii koronawirusa" target="_blank">pandemii koronawirusa</a> odpowiedział, że "szkoły nie są punktem zapalnym, natomiast w sytuacji, kiedy stacje sanitarno-epidemiologiczne nie były w stanie wystawiać w terminie kwarantann zwłaszcza wobec uczniów i ich rodzin groziło to paraliżem działu administracji rządowej". - Nie mieliśmy wyboru - wyznał. - Mam pełną świadomość konsekwencji nauczania zdalnego. My, jako ministerstwo mamy doskonałą świadomość konsekwencji, dlatego też wprowadzamy naukę zdalną tylko na cztery tygodnie i to jeszcze w okresie, kiedy przez połowę tego czasu uczniowie przebywają na feriach - wyjaśnił. Rzymkowski zaapelował również do nauczycieli, aby pomimo nauki zdalnej próbowali prowadzić swoje zajęcia z sal lekcyjnych, a nie z domu.