Sprzedawcy w Berlinie i Brandenburgii chcą w okresie przedświątecznym ułatwić zakupy w warunkach 2G. Ma to być możliwe dzięki tzw. rozporządzeniu o opaskach (Baendchen-Regelung), potwierdził w niedzielę dyrektor zarządzający Berlińsko-Brandenburskiego Zrzeszenia Handlu Nils Busch-Petersen w rozmowie z portalem rbb24. Opaska zamiast karty szczepień Zgodnie z rozporządzeniem klienci np. w centrach handlowych otrzymają opaskę na rękę, która będzie codziennie aktualizowana podczas kontroli przy wejściu, a następnie będą mogli wejść do kolejnych sklepów bez konieczności ponownego okazywania karty szczepień. Zrzeszenie branżowe nawiązało współpracę z przedsiębiorcami, wydziałem zdrowia Senatu Berlina oraz Ministerstwem Zdrowia Brandenburgii. Niewykluczone, że opaski będą rozdawane w Berlinie i Brandenburgii przed ulicami handlowymi i deptakami, takimi jak Wilmersdorfer Strasse w Berlinie czy Brandenburger Strasse w Poczdamie. Detaliści mogą jednak swobodnie decydować, czy chcą przyjąć rozporządzenie w sprawie opaski, nie ma też wiążącej daty jego wdrożenia. Pierwsze centra handlowe w Berlinie, takie jak Arkaden przy Schoenhauser Allee i Rathaus-Center w Pankow, już zastosowały to rozporządzenie - informuje portal. Negatywny wynik testu nie wystarczy Rzecznik administracji sanitarnej powiedział w niedzielę: Z naszej strony nie ma żadnych zastrzeżeń. Pozwala na to rozporządzenie berlińskie. W Berlinie do większości sklepów mają dostęp tylko osoby zaszczepione i wyleczone. Negatywny wynik testu nie jest już wystarczający. Wyłączone są m.in. supermarkety, drogerie i apteki. - Mamy nadzieję, że możemy ożywić niezwykle spowolniony biznes świąteczny i ulżyć pracownikom sklepów - powiedział rbb24 Busch-Petersen. Według stowarzyszenia branżowego przepisy 2G drastycznie ograniczają świąteczny biznes na ulicach handlowych i w centrach handlowych. Według ostatniego ogólnokrajowego badania sprzedawcy detaliczni mieli w zeszłym tygodniu o jedną trzecią mniejsze obroty niż w tym samym okresie przed kryzysem. Według Busch-Petersen, spadek sprzedaży jest szczególnie widoczny w przypadku zabawek i odzieży. Z drugiej strony, sytuacja w handlu internetowym wygląda pozytywnie - informuje portal.