Próbny egzamin ósmoklasisty. CKE pokazała arkusze z zadaniami
Język polski i matematyka - testy diagnostyczne z tych przedmiotów rozwiązali już ósmoklasiści. CKE opublikowała arkusze. Wiemy, z czym na próbnym egzaminie mierzyli się uczniowie.
Za pół roku odbędzie się egzamin ósmoklasisty. Czy uczniowie są do niego przygotowani? Trwa właśnie seria egzaminów próbnych z CKE - od 2 do 4 grudnia.
Uczniowie ósmych klas rozwiązali już próbny egzamin z języka polskiego i z matematyki. Przed nimi jeszcze test diagnostyczny z języka angielskiego, który odbędzie się w środę o godzinie 9. Na rozwiązanie zadań ósmoklasiści mają od 90 do 120 minut.
Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała już arkusze z języka polskiego i matematyki.
Próbny egzamin ósmoklasisty 2025. Język polski, czyli Tolkien, Krasicki i... Einstein
Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego trwa 120 minut. Składa się z dwóch części: pierwsza to zadania zorganizowane wokół tekstów zamieszczonych w arkuszu, a druga to wypracowanie na minimum 200 słów.
Co było na próbnym egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego? Pierwszy tekst, który otrzymali uczniowie, to "Hobbit, czyli tam i z powrotem" Johna Ronala Reuela Tolkiena. Do tego utworu poza zadaniami zamkniętymi i typu prawda-fałsz dopasowano jedno zadanie otwarte, w którym należało wybrać lekturę obowiązkową, w której "podróż bohatera nauczyła go czegoś cennego" i uzasadnić swój wybór.
W zadaniu siódmym zacytowano fragment lektury obowiązkowej - ósmoklasista miał podać jej tytuł oraz imię lub pseudonim bohatera tej lektury, który mimo lęku i obaw podjął się wykonać jakieś trudne zadanie. Uczeń miał też wyjaśnić, na czym ta trudność polegała.
Dalej pojawiło się zadanie na interpunkcję, a także zadanie z ilustracją - gazetką ścienną.
Drugi tekst to "Ciekawość" Wojciecha Chudego. Tu uczeń musiał wykonać trzy zadania, jedno z nich polegało na uzupełnieniu zdań tak, aby powstało streszczenie.
Następnie ósmoklasiści otrzymali do przeczytania bajkę "Jowisz i owce" Ignacego Krasickiego i dwa dopasowane do niej zadania.
Dalej - uczniowie zapoznali się z cytatem Alberta Einsteina: "Nie mam żadnych szczególnych uzdolnień. Cechuje mnie tylko niepohamowana ciekawość" i musieli wskazać, dlaczego partykuła "nie" została zapisana najpierw rozłącznie, a następnie łącznie.
Próbny egzamin ósmoklasisty z języka polskiego. Zaproszenie i przemówienie lub opowiadanie
Kolejne zadanie polegało na zredagowaniu zaproszenia na spotkanie pod hasłem "Wynalazki, które zawdzięczamy ludzkiej ciekawości". Uczeń miał zachęcić do udziału w tym wydarzeniu, używając dwóch argumentów, z których przynajmniej jeden nawiązywał do tematyki spotkania.
Ostatnie zadanie, 18., to wypracowanie. Ósmoklasiści mieli do wyboru jeden z dwóch podanych tematów. Oto one:
Temat 1. Napisz przemówienie skierowane do koleżanek i kolegów, mające ich przekonać, że warto postępować zgodnie z wartościami, które zawarte są w wielu książkach. W argumentacji odwołaj się do wybranej lektury obowiązkowej oraz do innego utworu literackiego.
Temat 2. Napisz opowiadanie o spotkaniu z wybranym bohaterem lektury obowiązkowej. Wasza wspólna przygoda zachęciła Cię do szukania i odkrywania ciągle czegoś nowego. Wypracowanie powinno dowodzić, że dobrze znasz wybraną lekturę obowiązkową.
Próbny egzamin ósmoklasisty. Matematyka
Egzamin ósmoklasisty z matematyki trwa 100 minut. Tyle czasu uczniowie mieli też na teście diagnostycznym.
W pierwszym zadaniu zamieszczono fragment etykiety z opakowania śmietany wraz z wartością odżywczą w 100 g produktu wyrażoną w gramach. Uczeń miał wskazać, ile jest dag białka w opakowaniu 200g tej śmietany oraz podać ile razy większa jest masa tłuszczu od masy soli w dowolnej porcji tej śmietany.
Następne zadania publikujemy poniżej:
W kolejnych zadaniach pojawiły się pierwiastki, ułamki i nierówności. Następnie ósmoklasistom przedstawiono diagram kołowy informujący o tym, jakich odpowiedzi udzielili uczniowie zapytani: Z którego portalu internetowego korzystasz najczęściej?
Dalej pojawiła się średnia arytmetyczna, obliczyć należało pole kwadratu oraz wskazać miarę kąta, pole rombu, objętość graniastosłupa.
W zadaniu 14. uczniom przedstawiono zagadnienie odcinkowego pomiaru prędkości.
Egzamin ósmoklasisty, matematyka próbna. Festyn, sklep narciarski i urządzenie do produkcji kostek lodu
Polecenia w zadaniach otwartych były następujące:
16. Na festyn wpuszczano uczestników jednym wejściem. Pierwszy wchodzący otrzymał i sok, i ciastko. Następnie co szósty wchodzący otrzymywał sok, a co dziesiąty wchodzący otrzymywał ciastko. To znaczy, że sok otrzymali wchodzący: pierwszy, siódmy, trzynasty itd. A ciastko otrzymali wchodzący: pierwszy, jedenasty, dwudziesty pierwszy itd. Na festyn przyszło 450 osób. Oblicz, ilu uczestników tego festynu otrzymało i sok, i ciastko.
19. Marek kupił w sklepie sportowym kask narciarski, buty i narty. Kask kosztował 500 zł. Narty i kask kosztowały razem o 700 zł mniej niż narty i buty łącznie. Buty i kask kosztowały razem tyle co narty. Oblicz, ile kosztowały narty, a ile kosztowały buty, które kupił Marek w tym sklepie.
Pozostałe zadania oparte były na rysunkach: trójkąta, trapezu równoramiennego, graniastosłupa.
Ostatnie, 21. zadanie, brzmiało tak: Urządzenie do produkcji kostek lodu nalewa wodę do jednakowych foremek w kształcie sześcianu o pojemności 8 cm3 . Wlana woda wypełnia 75% pojemności każdej foremki. Z jednej foremki zostanie wyprodukowana jedna kostka lodu. Oblicz, ile kostek lodu wyprodukuje to urządzenie z 3 000 cm sześciennych wody.
Wszystkie arkusze dostępne są na stronie CKE.