Ocena ta dotyczy rozwiązań zaproponowanych przez resort w projekcie zmian ustawy oświatowej, wymuszonych przez Trybunał Konstytucyjny, który w swym wyroku zażądał zmiany zasad organizacji egzaminów, np. matur. Ministerstwo poszło jednak dalej. Eksperci z Instytutu na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris podkreślają, że projekt nowelizacji "zawiera szereg istotnych zmian, które nie mają żadnego związku z tym wyrokiem". "Najważniejsze z nich poszerzają znacznie kompetencje podległych Ministrowi Edukacji organów nadzoru pedagogicznego i ograniczają wpływ samorządów lokalnych na działanie szkół, które prowadzą" - wskazują prawnicy Ordo Iuris. I dodają, że zawarte w projekcie rozwiązania "mogą zostać wykorzystane do narzucania w szkołach treści, które budzą istotne społeczne kontrowersje i zdecydowany sprzeciw rodziców". Co więcej - zaproponowane przez resort edukacji zmiany mogą się okazać niekonstytucyjne, ostrzegają eksperci.