Prowadzący panel Hubert Gonera powiedział, że "coraz częściej podróż odbywa się zgodnie z ideą 3E (Entertainment - rozrywka, Excitement - ekscytacja, Education - edukacja), a nie według powszechnego modelu 3S (Sun - słońce, Sand - piasek, Sea - morze). - Teraz nastawienie turysty jest już inne i oczekuje on od produktu turystycznego interakcji, inteligencji, zaspokojenia potrzeb poznawczych, a nie tylko biernego leżenia pod pięknym słońcem - podkreślił w swoim wystąpieniu. Jego zdaniem, region Morza Bałtyckiego jest przykładem na to, że "rozwój turystyki zależy od dobrze zrealizowanego pomysłu na produkt turystyczny, a nie wyłącznie strefy klimatycznej". Poinformował, że "destynacja (cel podróży, miejsce przeznaczenia) Morza Bałtyckiego jest obecnie lepiej prosperującą i przyciągającą więcej turystów, niż Karaiby". Jak powiedział, w regionie Morza Bałtyckiego mieszka co piąty mieszkaniec Unii Europejskiej, czyli prawie 100 mln ludzi z ośmiu państw. Największy potencjał ludnościowy ma Polska, w której mieszka 40 mln. Zdaniem Gonery, atutem tego regionu jest m.in. "dzikość natury". Jak to określił, są to takie "Mazury" Europy. Ponad 70 proc. mieszkańców regionu Bałtyku mieszka na terenach określanych jako wiejskie. Marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk powiedział, że dotychczasową pomorską marką turystyczną jest wypoczynek na plaży. - Ale zapewniamy, że jest wiele produktów turystycznych, które są niezwykle atrakcyjne i nie są związane z plażą - podkreślił. Poinformował, że promocja nowej marki ma się rozpocząć jeszcze w październiku. W kampanii pod hasłem: "Pomorskie. Nabierz kolorów" spoty i reklamy w mediach mają promować region pozytywnymi i kolorowymi emocjami. - Celem kampanii jest zachęcenie turysty do powrotu na Pomorze - powiedział. Marszałek poinformował uczestników forum, że w przyszłym roku na Pomorzu zacznie działać Zintegrowany System Informacji Turystycznej. Na terenie województwa zostanie zainstalowanych 245 punktów umożliwiających otrzymanie za pośrednictwem internetu aktualnych informacji o każdej porze i w kilku językach. Ideą systemu jest: "Niezależnie, gdzie jesteś w regionie, wiesz o nim wszystko". Prezydent Gdyni Wojciech Szczurek zauważył, że przemysł czasu wolnego może mieć ogromne znaczenie dla rozwoju regionu. W rozpoczętym w czwartek Międzynarodowym Forum Gospodarczym w Gdyni uczestniczy około półtora tysiąca osób. Panel poświęcony przemysłowi czasu wolnego jest jednym w pięciu odbywających się podczas forum. W programie spotkania są także dyskusje nt. kryzysu przemysłu stoczniowego, sposobów zagospodarowania terenów nadmorskich, międzynarodowej promocji miasta i regionu oraz nt. projektowania.