Jak poinformowała Marta Nicgorska z CMM, na ekspozycji pokazany będzie m.in. model m.s. "Piłsudskiego" w skali 1:130, koło ratunkowe znalezione w 1940 r. przez żołnierzy Dywizji gen. Władysława Maczka na brzegu Morza Północnego oraz pled z emblematem przedsiębiorstwa Żeglugowego Gdynia-Ameryka Linie (GAL) należący do marynarza, który ocalał z katastrofy. Wśród eksponatów są także komplet kart do gry z wizerunkiem statku m.s. "Piłsudski", popielniczka firmowa GAL, tabliczka informacyjna z liniowca, rachunki, telegramy, listy i restauracyjne menu. Wrak m.s. "Piłsudskiego" leży na głębokości 30 metrów, 50 kilometrów od wschodnich wybrzeży Wielkiej Brytanii. Latem tego roku nurkowie z Polskiego Klubu Płetwonurków "Waleń" z Londynu przeprowadzili wyprawę do szczątków statku. Jej efektem było m.in. wydobycie iluminatora, który z okazji otwarcia wystawy zostanie przekazany do zbiorów Centralnego Muzeum Morskiego. Z badań podwodnych powstał też film, który będzie można zobaczyć na ekspozycji. M.s. "Piłsudski" został zbudowany w stoczni Monfalcone w 1935 r. we włoskim Trieście. Statek miał ponad 160 metrów długości i ponad 21 metrów szerokości. Mógł pomieścić prawie 800 pasażerów i 350 członków załogi. Jednostka była w tamtym czasie jednym z najnowocześniejszych liniowców. Na jednym z siedmiu pokładów miała m.in. kryty basen. Rok później w tej samej włoskiej stoczni wykonano bliźniaczy statek m.s. "Batory". Polski rząd zapłacił za oba liniowce dostawą węgla. W pierwszy rejs m.s. "Piłsudski" popłynął do Nowego Jorku 15 września 1935 r., dowodzony przez kapitana Mamerta Stankiewicza. Następna podróż do Ameryki podczas sztormowej pogody spowodowała na statku liczne uszkodzenia. Pokład w rejonie dziobu obniżył się o ok. 30 cm. Jednostka miała też kłopoty ze statecznością. Na statku dokonano napraw i zmian konstrukcyjnych. Poprawki techniczne wprowadzono od razu również na budowanym w stoczni m.s. "Batorym". Oprócz rejsów do Nowego Jorku m.s. "Piłsudski" pływał też po Karaibach i norweskich fiordach. Po wybuchu II wojny światowej m.s. "Piłsudski" znalazł się pod dowództwem brytyjskim wykorzystywany do celów wojskowych. Zatonął w niewyjaśnionych okolicznościach 26 listopada 1939 r., prawdopodobnie wpadł na niemieckie miny. Uratowała się prawie cała załoga. Zginął tylko jeden z mechaników oraz kapitan Mamert Stankiewicz, który zostając na statku do ostatnich chwil wyziębił organizm. Postać Stankiewicza jest głównym bohaterem znanego debiutu książkowego Karola Olgierda Borchardta "Znaczy Kapitan" (1960). Autor pełnił na m.s. "Piłsudskim" funkcję starszego oficera. Bliźniaczy transatlantyk m.s. "Batory" pływał jeszcze po wojnie i został zezłomowany w 1971 r. Wystawę w Centralnym Muzeum Morskim poświęconą m.s. "Piłsudskiemu" można będzie oglądać do końca marca 2010 r.