"Wesele Figara" powstało w koprodukcji z Operą Wrocławską. Jak w każdej inscenizacji Marka Weissa oglądanej do tej pory na gdańskiej scenie można dostrzec skłonności do ascetycznego podejścia do scenografii czy kostiumów. Poza tym bardzo istotną rolę Weiss - poza sferą muzyczną - przykłada do przekazywanej treści. Wydaje się, że w szczególny sposób przygląda się także relacjom damsko - męskim. Miłość, pożądanie, nienawiść i poczucie winy - to zasadniczy motor działania głównych bohaterów. A ich miłosne perypetie prowokują do gorzkiej refleksji na temat ułudy seksualnych rozkoszy. W pogoni za którą można utracić miłość. W przedstawieniu bardzo nowoczesna scenografia zestawiona bywa z archaicznymi, trochę tandetnymi kostiumami, jakby przypominając, że mamy do czynienia jednak z operą komiczną. Gdyby w całym spektaklu pojawiały się jedynie proste, nowoczesne ubrania, to w połączeniu z wystrojem sceny, nasze odczucia byłyby bardziej dramatyczne. W III i IV akcie centralne miejsce na scenie zajmuje drzewo, będące synonimem wiedzy, poznania czy mądrości? Przezroczysto-lustrzane, mieni się różnymi barwami, a wszystko, co je otacza, jest równie przezierne (łóżko, krzesła manekiny). Czy prawda jest równie widoczna i czytelna? "Wesele Figara" to przede wszystkim wybitne i złożone dzieło muzyczne. Jego piękno oddaje już uwertura, która pod batutą José Maria Florencio brzmi przekonująco. To także liczne arie, jak choćby "Non piú andrai", czy duety, w których barwy sopranów współbrzmią pięknie i intrygująco. W tej realizacji zdecydowano się powierzyć rolę Cherubina mężczyźnie (zwyczajowo odgrywa ją zmysłowa i filigranowa kobieta - sopran lub mezzosopran), dzięki czemu umizgi i uczuciowe rozterki dojrzewającego kawalera są nie tylko rubaszne, ale i bardziej realne. Kierownictwo muzyczne - José Maria Florencio. Inscenizacja i reżyseria - Marek Weiss. Scenografia - Małgorzata Słoniowska. Przygotowanie chóru Dariusz Tabisz. Obsada: Hrabia - Robert Gierlach (28.05, 29.05), Leszek Skrla (30.05, 01.06); Hrabina - Katarzyna Hołysz (29.05, 30.05), Anastazja Lipert (28.05, 01.06); Zuzanna - Iwona Leśniowska (28.05, 29.05), Julia Iwaszkiewicz (30.05, 01.06); Figaro - Wojciech Gierlach; Cherubin - Jan Monowid (28.05, 29.05), Karol Bartosiński (30.05, 01.06); Marcelina - Anna Fabrello; Bartolo - Piotr Nowacki; Brasilio - Krzysztof Kur (28.05, 29.05), Jacek Szymański (30.05, 01.06); Don Curzio - Łukasz Wroński; Antonio - Andrzej Malinowski; Barbarina Ingrida Gapova. Spektakl zobaczyć można 28, 29 i 30 maja oraz 1 czerwca o godz. 19 na deskach Państwowej Opery Bałtyckiej w Gdańsku (Aleja Zwycięstwa 15). BB