Na premierę zapraszamy 6 października, już teraz jednak odsłaniamy niektóre szczegóły z trwających właśnie przygotowań. Violetta S. Cyrankowska o kostiumach: - Moją pracę nad przygotowaniem kostiumów poprzedziły długie rozmowy z reżyserem o samej inscenizacji. Kostium wspomaga spektakl, obrazuje to, co dzieje się na scenie. To druga skóra postaci, w tym wypadku widziana oczami Oskara. Kostiumy zaprojektowałam sugerując się tym, co mówi o bohaterach Oskar. Gretchen opisywana jest przez niego jako osoba w koronkach, więc w spektaklu również zobaczymy ją ubraną w koronki i wełnę. Ale to nie wszystko. Postanowiłam podkreślić również ambiwalencję postaci. W przypadku Agnes chciałam pokazać ją jako osobę zamkniętą, matkę, a z drugiej strony kobietę, która ma dwóch mężczyzn. Oskar mówi, że jest pozapinana pod szyję, potrafi ją jednak przeszyć na wylot. Taki więc jest kostium Agnes, zabudowany z przodu, z dużym dekoltem na plecach. W przypadku Oskara uchwycenie tej ambiwalencji okazało się trudniejsze. On jako jedyny nie przebiera się podczas spektaklu.Jest indywidualnością. Kimś pomiędzy chłopcem a dorosłym mężczyzną. Postanowiłam stworzyć taki kostium, który godziłby oba aspekty tej postaci, a jednocześnie uniemożliwiłby przypisanie Oskara do konkretnej grupy bohaterów. Ilość kostiumów, ponad dziewięćdziesiąt, wynika zarówno z liczby postaci jak i z samej konstrukcji spektaklu, który podzielony został na dwie części- pierwszą bliższą stylistyce powieści Grassa i drugą rozgrywająca się w naszych czasach. 35 bohaterów w pierwszej części wystąpi w strojach stylizowanych na lata 30., a w drugiej w kostiumach zdecydowanie współczesnych. Violetta S. Cyrankowska Absolwentka teatrologi, filmoznastwa i germanistyki na uniwersytecie w Bohum oraz projketowania mody na uniwersytecie w Düsseldorfie. Pierwsze kroki w zawodzie kostiumologa stawiała jako asystentka Janusza Wiśniewskiego. Przez cztery lata pracowała jako asystent kierownika działu kostiumów w Krefeld Mönchengladbach. Projektowała kostiumy również dla baletu, teatru muzycznego i opery. "Blaszany bębenek" wg Güntera Grassa, reż. Adam Nalepa. Premiera 6 października 2007, Duża Scena Teatru Wybrzeże w Gdańsku.