Może współczesnym trudno w to uwierzyć, ale można umrzeć dla miłości. To, że potrafią do tego doprowadzić konflikty - wynikające z różnic kulturowych i religijnych - nie dziwi chyba nikogo. I właśnie w takie realia szekspirowskiej tragedii przenosi nas inscenizacja Izadory Weiss. W przedstawieniu autorka wyszła poza ramy historii o nieszczęśliwej miłości - to przede wszystkim opowieść o prawach jednostki do wolności. Żadna bowiem religia i kultura nie powinna ograniczać jej indywidualizmu i zdolności do podejmowania samodzielnych decyzji. W choreografii Weiss znamienny jest "Duet z ojcem" - najpierw trwoga córki, potem miłość i czułość obojga i dopiero na końcu drobiazg - wysunięty palec wskazujący, przywołujący dziecko do bezwzględnego posłuszeństwa. Fakty o których donoszą na co dzień media - zabójstwa honorowe - nie zawierają takich rozterek oprawców... W spektaklu przykuwają uwagę nie tylko fragmenty z udziałem solistów, ale również z pozoru zwyczajne i nieskomplikowane sceny zbiorowe, które są jednakże - co charakterystyczne dla autorki - drobiazgowo przemyślane i dopieszczone w każdym szczególe. Izadora Weiss wykorzystuje w swoim spektaklu różnorodną muzykę, takich artystów jak Karl Friedrich Abel, Sergiusz Prokofiew, Lisa Gerrard, Philip Glass, Gustavo Santaolalla, Silvius Leopold Weiss, Ludwig van Beethoven, i tworzy collage świadczący o jej wrażliwości i wyczuciu subtelności muzycznych. To widowisko baletowe nie miałoby jednak takiego kształtu gdyby nie pozostali jego twórcy. Scenografia multimedialna stanowi tło, ale jest również dopowiedzeniem ruchu scenicznego, osiągniętym poprzez nakładanie się obrazów rzeczywistych i nagranych. Majstersztykiem wyobraźni twórców jest zaś "Fatalne rozminięcie Niani i Romea", gdzie projekcja i ruch przechodzą wzajemnie płynnie w siebie. Zaś Hanna Szymczak ubrała zespół w proste i praktyczne kostiumy, ale także w przewrotnie zmysłowe galabije - bardziej niż w rzeczywistości - podkreślające smukłe i zgrabne sylwetki tancerzy. Libretto i choreografia: Izadora Weiss Scenografia multimedialna: Radosław Moenert, Paweł Nurkowski Kostiumy: Hanna Szymczak Obsada: Romeo - Michał Łabuś (16 marca ), Łukasz Przytarski (14 marca i 17 marca ); Julia - Franciszka Kierc (16 marca ), Beata Giza (14 marca i 17 marca ); Niania - Sylwia Kowalska-Borowy; Merkucio - Filip Michalak; Oficer - Marzena Socha; Tybalt - Piotr Nowak; Parys - Ireneusz Stencel; Ojciec - Leszek Alabrudziński; Matka - Aleksandra Michalak. Spektakl zobaczyć można 16 i 17 marca o godz. 19. oraz 14 marca godz. 17. na deskach Państwowej Opery Bałtyckiej w Gdańsku (Aleja Zwycięstwa 15). BB