Reklama

Reklama

Przygotowania do Euro 2012

Kolej metropolitalna ułatwiająca dojazd z trójmiejskich lotnisk do centrum Gdańska oraz rewitalizacja istniejącej linii kolejowej biegnącej przy terenach, gdzie ma stanąć Balic Arena, to jedne z inwestycji kolejowych, które mają ułatwić komunikację podczas Euro 2012.

Przewiduje się, że trasa kolei metropolitalnej będzie przebiegać z projektowanej stacji Gdańsk Śródmieście, następnie w okolicach obecnej stacji Gdańsk Wrzeszcz do Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy, następnie ma prowadzić w kierunku Gdyni, by w okolicach stacji Gdynia Chylonia skierować się w stronę lotniska Gdynia - Babie Doły, które przekształcić się ma w drugie lotnisko pasażerskie Trójmiasta.

Reklama

- Dla kolei metropolitalnej wykonaliśmy dopiero wstępne studium wykonalności, zostały zrobione pierwsze przymiarki w zakresie rozwiązań projektowych. -Jeszcze na same prace przedrealizacyjne potrzeba 2, 3 lat. Wtedy wejdziemy na plac budowy - powiedział Eugeniusz Pietrzak z gdańskiego oddziału PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Zaznaczył, że wystarczy czasu na zakończenie inwestycji przed mistrzostwami Europy. Na odcinku od lotniska do Gdańska Osowy zostaną wykorzystane istniejące tory służące do transportu towarowego, zaś z Gdańska Osowy do Gdyni kolej pojedzie istniejącym i wykorzystywanym do tej pory szlakiem wytyczonym jeszcze przed II wojną światową łączącym Gdynię z centrum Polski z pominięciem Wolnego Miasta Gdańska. Według wstępnych szacunków, inwestycja ta ma kosztować od niemal 390 milionów złotych do 524 milionów złotych.

Drugą inwestycją, która ma ułatwić transport kibiców na Baltic Arenę jest rewitalizacja i modernizacja linii kolejowej w okolicach Balic Arena, łączącej centrum Gdańska z Brzeźnem i Nowym Portem.

- Rewitalizacja, odnowienie i wykonanie tych działań, które są programowane przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska w sensie lokalizacji nowych przystanków na potrzeby kibiców i Baltic Areny - powiedział Eugeniusz Pietrzak. Ta inwestycja ma kosztować 70 milionów złotych.

Dodał, że za inwestycją ułatwiającą komunikację podczas Euro 2012 jest także modernizacja linii kolejowej z Gdyni do Warszawy. Po modernizacji, pociągi na tej trasie będą mogły jeździć z prędkością 160 ? 200 km/h zaś podróż z Gdańska do Warszawy Wschodniej, która teraz zajmuje bez mała 4 godziny będzie skrócona do 2 godz. 13 min. - 2 godz. 43 min.

Mecze EURO 2012 w Gdańsku mają być rozgrywane na 44-tysięcznym stadionie, którego kształt będzie wzorowany na bryle bursztynu. Obiekt zbudowany od podstaw, ma kosztować 670 milionów złotych.

Stadion wraz z obiektami towarzyszącymi ma stanąć na 40 hektarowej działce w gdańskiej dzielnicy Letnica. Obecnie w tym miejscu są ogródki działkowe. Rozpoczęcie budowy stadionu jest planowane na 2008 rok.

Koncepcja funkcjonowania stadionu przewiduje nie tylko organizowanie na tym obiekcie spotkań piłkarskich lecz również przeprowadzanie rozmaitego rodzaju konferencji czy sympozjów. Miałyby one odbywać się w salach VIP-owskich na trybunach, których wielkość można będzie dowolnie modulować. Kibice rywalizujących drużyn będą wchodzić na stadion poprzez odrębne platformy.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje