- Na wystawie zobaczyć można 259 obiektów w tym 11 oryginalnych gwaszy, 20 litografii, 28 dzieł ceramicznych, 24 rzeźby, 10 dywanów oraz biżuterię, którą uważa się za najpiękniejszą na świecie - poinformowała rzecznik sopockiej PGS Anna Lejtkowska. Większość prac pochodzi z Muzeum Georgesa Braque'a, które znajduje się w Saint Die we Francji. W Sopocie podziwiać można m.in. pierwsze znane dzieło Braque'a "LeParc Moncenau" (1900), wykonany w hołdzie dla Picassa gwasz "Les Oiseaux Bleus" (1963), rybę "Glaucos" rzeźbę wykonaną z ametystu i vermeil (srebro pokryte złotem), a także "Heliosa" rzeźbę z 480-karatowym topazem. Na wystawie jest też "Hermes" - jedyna kubistyczna rzeźba artysty, uważana przez ekspertów sztuki za jedną z piękniejszych współczesnych rzeźb. Cykl prac pod nazwą "Metamorfozy", mających być poszukiwaniem "fundamentalnej jedności poprzez kombinacje różnych form, różnych materii i technik", Braque zaczął tworzyć w dwóch ostatnich latach swojego życia. Artysta był jednak już na tyle schorowany, że poprosił swojego przyjaciela i mistrza szlifierstwa kamieni szlachetnych Hergera de Loewenfelda, aby pomógł mu dokończyć dzieła. Stworzył serię 110 gwaszy w celu odtworzenia ich w trzech wymiarach. Pod kierunkiem Braque'a Loewenfeld wykonał niezwykłe wyroby jubilerskie, rzeźby, tkaninę i ceramikę. W 1963 r., na wniosek Andre Malraux, ówczesnego ministra kultury generała de Gaulle'a, większość dzieł stworzonych w wyniku tej współpracy była zaprezentowana na wystawie w Luwrze. W ten sposób Braque jako pierwszy malarz na świecie miał jeszcze za życia swoją wystawę w tym słynnym paryskim muzeum. Georges Braque (1882-1963), francuski malarz, grafik i rzeźbiarz, to jeden z najwybitniejszych twórców XX wieku, razem z Pablo Picasso był twórcą kubizmu. Namalowany w 1908 roku obraz Braque "Domy w L'Estaque" krytyk L. Vauxcelles ironicznie określił jako zbudowany z kubów, co wkrótce dało nazwę całemu kierunkowi. Braque eliminował przestrzeń i rozkładał przedmiot, ukazując go na płaszczyźnie płótna równocześnie ze wszystkich stron, przez co zbliżał się do abstrakcji. Jednocześnie z Picassem przeniósł technikę kolażu w trzeci wymiar, tworząc trójwymiarowe konstrukcje z tektury i papieru (niezachowane). Zaczął stopniowo coraz bardziej odchodzić od kubizmu w stronę figuratywności, zachował jednak na stałe niektóre założenia kubizmu. Braque był artystą wszechstronnym, projektował scenografie teatralne, wykonywał w kredzie i metalu syntetyczne figurki zwierząt (ryby, ptaki, główki koni). Do kościoła w Assy wykonał drzwiczki do tabernakulum. Tworzył witraże. Wystawa dzieł artysty w Sopocie będzie czynna do 18 września.