Dziękując za przyznanie mu zaszczytnego wyróżnienia, Penderecki powiedział zebranym w sali koncertowej Akademii, że "w muzyce zawsze szuka ekspresji". - Brzmienie jest dla mnie tylko środkiem wyrazu, ale znalezienie odpowiedniej formy ekspresji jest możliwe tylko dzięki przeżyciu, które z nas wybucha - podkreślił. - To przeżycie sprawia, że na wartości, które niesie z sobą tradycja, patrzymy z innej perspektywy. Dlatego myślę, że artysta, aby stworzyć coś nowego, musi przekraczać granice konwencji, granice estetycznych przyzwyczajeń, granice znanych rozwiązań i - co najważniejsze - przekraczać siebie samego - wyjaśnił kompozytor. Czwartkowa uroczystość wręczenia Pendereckiemu najwyższego akademickiego tytułu odbyła się podczas nadzwyczajnego posiedzenia senatu uczelni i była zwieńczeniem obchodów jubileuszu jej 60- lecia. Następnie odbył się koncert, który poprowadził Krzysztof Penderecki. Pod jego batutą w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej gdańskiej Akademii Muzycznej zabrzmiały dwa utwory: Symfonia szkocka Feliksa Mendelssohna-Bartholdy'ego oraz dzieło Krzysztofa Pendereckiego - Concerto grosso na trzy wiolonczele z orkiestrą. Krzysztof Penderecki (ur. 1933 w Dębicy) to jeden z najbardziej znanych i cenionych na świecie współczesnych polskich kompozytorów i dyrygentów, zdobywca wielu prestiżowych nagród. Jest on uważany za twórcę kierunku muzycznego zwanego sonoryzmem. Należy do przedstawicieli tzw. drugiej awangardy muzycznej XX wieku polskiej szkoły kompozytorskiej. Penderecki studiował kompozycję w Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie, którą ukończył w 1958 r. Jest autorem oper, utworów na orkiestrę, komponuje także muzykę kameralną i wokalną. Do najbardziej znanych utworów Pendereckiego należą "Psalmy Dawida" (1958), tren na 52 instrumenty smyczkowe "Ofiarom Hiroszimy" (1961), II Symfonia tzw. Wigilijna (1980) oraz opera "Ubu Rex" (1991). Artysta jest także autorem "Polskiego Requiem" (1980-1984), "Siedmiu bram Jerozolimy" (1996) i "Creda" (1998). Aż trzy utwory Pendereckiego związane są z Gdańskiem. Do najbardziej znanych z nich należy pierwsza część "Polskiego Requiem" - "Lacrimosa", która powstała w 1980 r. i była poświęcona Lechowi Wałęsie oraz "Solidarności". Kompozytor zadedykował ją ofiarom Grudnia 1970 r. Dwa kolejne "gdańskie" utwory Pendereckiego to "Hymn do św. Wojciecha" skomponowany w 1997 roku na 1000-lecie Gdańska oraz powstała ostatnio "Fanfara" napisana dla Europejskiego Centrum Solidarności.