Przez najbliższe 60 dni przejazd wybudowanym odcinkiem A-1 będzie bezpłatny, później ewentualne opłaty będą pobierane na mocy decyzji ministerialnej. - Dziękuję prezesowi GTC (koncesjonariusz - wyj. red.) za to, iż dziś wszyscy w Polsce mogli przekonać się, że w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego można zbudować autostradę, że państwo nie musi się bać partnerów prywatnych bo oni dotrzymują słowa (...) Chcę złożyć deklarację, że ten system partnerstwa publiczno prywatnego, będzie równorzędnym systemem finansowania autostrad w Rzeczypospolitej Polskiej, dopóki będę ministrem infrastruktury, daję taką gwarancję - powiedział podczas otwarcia drogi minister Cezary Grabarczyk. GTC (Gdańsk Transport Company) w 1997 roku otrzymała koncesje na budowę autostrady o długości 152 kilometrów, do Torunia. - Otrzymaliśmy koncesję na finansowanie, projektowanie, budowę i zarządzanie autostradą. Budowę podzielono na dwie fazy, do Nowych Marz i do Torunia. Nie podpisano umowy na fazę drugą budowy, poprzedni minister infrastruktury, Jerzy Polaczek stwierdził, że nasza koncesja wygasła. W październiku jednak NSA wydał wyrok, uchylający decyzję ministra - powiedziała rzecznik prasowy GTC Ewa Łydkowska Oddany w sobotę do użytku odcinek autostrady A1 obejmuje dwie tzw. "sekcje budowlane". Sekcja 1 rozpoczyna się w Rusocinie, w miejscu, gdzie kończy się Obwodnica Trójmiasta. Prace budowlane rozpoczęły się na tym odcinku pod koniec listopada 2005 roku. Powstały m.in. 2 węzły drogowe, 17 wiaduktów drogowych, 1 tunel dla pieszych, 11 przepustów pod autostradą dla rzek i cieków wodnych, 5 przejazdów gospodarczych, przejść dla zwierząt, 2 Miejsca Obsługi Podróżnych. Sekcja 2 liczy niemal 7 kilometrów długości, jej koniec znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie drogi krajowej nr 22 Elbląg - Gorzów Wielkopolski. Prace budowlane rozpoczęto w kwietniu 2005 roku. Zbudowano m.in. 1 wiadukt drogowy, 2 wiadukty autostradowe, w tym jeden o długości niemal 260 metrów. Prędkość projektowa autostrady to 120 km/h, ma ona dwie jezdnie i 4 pasy ruchu o szerokości 3,75 m. każdy, wzdłuż jezdni biegnie także trzymetrowy pas awaryjny.