Każdy rodzic chce dla swojego dziecka jak najlepiej. Dlatego wybiera dobrą szkołę, w której jego pociecha nie tylko zdobędzie wiedzę. Gdy okaże się wybitnie zdolna, zostanie otoczona opieką fachowców. W tym celu nad programem wspomagającym dzieci zdolne pracują specjaliści z Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie. Wesprzeć zdolnego - Chcemy zbudować taki system, który pozwoli każdej szkole włożyć w niego swoje treści - mówi Teresa Kosiarek, prezes Fundacji Wspierania i Rozwoju Kreatywności, konsultant Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli. - Wypracować pewne zasady budowania takiego programu w każdej polskiej szkole. Nieważne, w mieście czy na wsi, bez względu na poziom i profil placówki. System ma być elastyczny. - Pewne zasady ogólne oczywiście będą przez nas nakreślone - twierdzi Kosiarek - np. kto ma program wspierać. A więc istotne jest powołanie lidera systemu wspierania talentów w każdej szkole, ale również osoby spoza szkoły. Aby system nie był martwy i nie przestał działać krótko po jego rozpoczęciu, do współpracy powołane mają zostać także różne środowiska pozaszkolne. - Program ma służyć uczniom zdolnym rozumianym wieloaspektowo - uważa Kosiarek. - Nie tylko tym ze zdolnościami matematycznymi czy humanistycznymi. Ma też wspierać ucznia zdolnego w sensie rozumienia lidera klasowego, z inteligencją interpersonalną czy intrapersonalną (inteligencja intuicyjna). Takiego, który wyraźnie wybija się zdolnościami w sensie rozumienia siebie, emocji, dążeń, stawiania sobie celów. Osiągnąć sukces Program pomoże nauczycielom wyłowić mocne strony ucznia i nauczać go w oparciu o nie. Od wiosny przyszłego roku ma być dostępny dla szkół, a może nawet przedszkoli. Taki system pracy z dzieckiem nie jest jednak nowością. W Szkole Podstawowej nr 39 w Gdyni rok temu stworzono pilotażowy program wspierania zainteresowań i uzdolnień uczniów "Akademia talentów". Jego głównym celem jest systemowe podejście do ucznia zdolnego. Co to konkretnie oznacza? - Że zawarte w nim treści określają całościowy model działań, mających na celu pomóc uczniowi zdolnemu - wyjaśnia Sabina Dawidowska, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 39 w Gdyni. - Program nie tylko określa jak zidentyfikować ucznia zdolnego i jakie stosować metody pracy. Zakłada również, że jego rozwój będzie najbardziej efektywny, kiedy w podejmowanych działaniach zawiązana zostanie współpraca między szkołą a innymi partnerami. W szczególności rodzicami. Dlatego w szkole funkcjonuje 16 kół zainteresowań: twórczego myślenia, informatyczne, matematyczne, historyczne, plastyczne, teatralne. Ponieważ zdolne dziecko często wymaga indywidualnej uwagi nauczyciela, a od niego samego samodokształcania i poszerzania swoich umiejętności merytorycznych i praktycznych. - Chcemy pomóc uczniowi odkryć nie tylko zdolności związane z przedmiotami szkolnymi, ale również te powiązane z innymi dziedzinami - twierdzi Sabina Dawidowska. - Dlatego też nasz program uwzględnia trzy podstawowe obszary uzdolnień: przedmiotowe, artystyczne i sportowe. W ostatnim obszarze dzieci wspiera UKS "Orlęta", który umożliwia im doskonalenie sprawności w różnych dyscyplinach: lekkiej atletyce, karate, tańcu, pływaniu i grach zespołowych. Praca nauczycieli - trenerów pozwoliła naszym uczniom na osiągnięcie wielu sukcesów sportowych. Izabela Małkowska izabela.malkowska@echomiasta.pl