Nocne podświetlenie Żurawia będzie możliwe dzięki sponsorom - firmom Energa Oświetlenie oraz Philips Lighting Poland, z których pierwsza przygotowała instalację, a druga wyposażyła ją w elementy służące bezpośrednio oświetleniu obiektu. Na iluminację Żurawia złożą się 53 punkty świetlne, w tym diody typu LED (oświetlą ceglaną elewację obiektu) oraz reflektory ze źródłami metalohalogenowymi (oświetlą górną, drewnianą część konstrukcji Żurawia). Przedstawiciele firm-sponsorów poinformowali, że moc 53 punktów wyniesie w sumie 3,5 kW i przypomnieli dla porównania, że czajnik elektryczny ma moc 2,4 kW, a płyta kuchni elektrycznej - 10 kW. Jak poinformowała w piątek rzeczniczka Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku Katarzyna Kaczmarek, całkowity koszt wykonania instalacji to ok. 200 tys. zł. Po jej uruchomieniu, koszty energii i utrzymania ponosić będzie miasto. Roczny koszt utrzymania to ok. 13 tys. zł, w tym ok. 8 tys. zł pochłonie energia elektryczna, a ok. 5 tys. zł - konserwacja. Jak dotąd w Gdańsku nocą podświetlanych jest ok. 70 obiektów. Są to głównie kościoły i inne zabytkowe budowle, a także pomniki i tablice pamiątkowe. Własną instalację oświetleniową ma też gdański most wantowy. Żuraw jest jednym z najbardziej znanych i najczęściej odwiedzanych przez turystów gdańskich zabytków. Oryginalna budowla, powstała w latach 1442-44, została poważnie zniszczona w czasie II wojny światowej, a potem odbudowana. Obiekt składa się z dwóch murowanych baszt, pomiędzy którymi umieszczono drewnianą konstrukcję z mechanizmem wyciągowym. Dziś w Żurawiu funkcjonuje muzeum, w przeszłości służył on przede wszystkim do załadunku towarów na statki. Urządzenie mogło podnieść ciężar ok. 4 ton na wysokość 11 metrów. Siłą napędową były tu - poruszane przez ludzi - dwa bębny o średnicy około 6 metrów.