Prezentacja nowego nabytku odbędzie się w muzeum we wtorek. To pierwsza praca Wankiego w zbiorach Centralnego Muzeum Morskiego. Zakup wartego ponad 40 tys. złotych olejnego płótna wsparło w zncznej części ministerstwo kultury i dziedzictwa narodowego. Precyzyjna data powstania "Bretonek nad morzem" nie jest do końca znana. Historycy sztuki oceniają, że Wankie namalował to płótno między 1910 a 1920 rokiem. Obraz o wymiarach 50 na 70 centymetrów należy do grupy prac powstałych pod wpływem wrażeń artysty z pobytu w Bretanii (Francja). - Głównym motywem tego odrębnego nurtu w twórczości artysty są płaskie, piaszczyste plaże i pracujące na nich rybaczki w bretońskich strojach - poinformowała kustosz działu sztuki marynistycznej w Centralnym Muzeum Morskim w Gdańsku, Monika Jankiewicz-Brzostowska. Podkreśliła, że obrazy bretońskie Wankiego zwracają uwagę "bogactwem efektów kolorystycznych i świetlnych, specyficznym sposobem kadrowania; wzorem impresjonistów sugerującym przypadkowość ujęcia prezentowanego motywu", a także "nieuchwytnym nastrojem ciszy i skupienia; podkreślającym harmonijny związek człowieka ze światem natury". Władysław Wankie (1860-1925; urodził się i zmarł w Warszawie) malował głównie sceny rodzajowe, pejzaże, a także kompozycje symboliczne. Uczył się w stolicy u Wojciecha Gersona oraz w Krakowie u Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki. W latach 1882-1903 przebywał w Monachium. Był tam związany z grupą polskich malarzy skupionych wokół Józefa Brandta. W Niemczech rozpoczął też działalność w dziedzinie krytyki artystycznej - współpracował z krakowskim czasopismem "Sztuka" i innymi polskimi periodykami m.in. z "Wędrowcem i "Tygodnikiem Ilustrowanym". W II połowie lat 80. XIX wieku odwiedził wybrzeże Bałtyku, co wpłynęło na zmianę tematyki i stylu jego malarstwa. Zapewne w 1888 r. nawiązał bliższą znajomość z Aleksandrem Gierymskim, pod wpływem którego zaczął przywiązywać większą wagę do studiów plenerowych. Na przełomie 1893 i 94 roku Wankie odwiedził Holandię, dłuższy czas spędził również w Bretanii, w rybackiej osadzie Cancale nad zatoką Mont St-Michel. W 1903 artysta powrócił do kraju i zamieszkał w Warszawie. Dwa lata później został członkiem Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. Był jednym z twórców i wieloletnim prezesem Stowarzyszenia Pro Arte.