Jak poinformowano w piątek podczas konferencji prasowej w Gdańskiej Galerii Miejskiej, jednym z celów projektu Art Line jest odpowiedź na pytanie "w jaki sposób fizyczna przestrzeń publiczna oraz przestrzeń wirtualna mogą koegzystować w sztuce?" We współfinansowanym przez Unię Europejską w kwocie ponad 2 mln euro projekcie Art Line uczestniczą głównie galerie, centra sztuki współczesnej i muzea. Partycypują też w nim uczelnie o charakterze technicznym i artystycznym. Partnerzy projektu pochodzą z pięciu krajów: Litwy, Niemiec, Szwecji, Polski i Rosji. Nasz kraj w Art Line reprezentują z Gdańska: Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Nadbałtyckie Centrum Kultury, Gdańska Galeria Miejska oraz z Elbląga Centrum Sztuki Galeria EL. Jedną z części Art Line są "Teksty Bałtyku/Telling the Baltic", pomysł polegający na zebraniu 60 opowieści osób związanych w różny sposób z morzem. Są wśród m.in. rybacy, marynarze, strażnicy latarni morskich, dokerzy, pracownicy kuchni na statkach, mieszkańcy wysp. Historie tych ludzi zostały zdokumentowane w formie pisanej, dźwiękowej i filmowej. - Relacje te stanowią formę "surowca" i punkt wyjścia dla artystów, którzy stworzą na podstawie tego swoje prace. Będą to np. filmy wideo, audio-art, performance, fotografia, rzeźby i obrazy - wyjaśniła polska koordynatorka Art Line Agnieszka Wołodźko z CSW Łaźnia. Twórczy wysiłek kilkudziesięciu artystów zaprezentowany zostanie po raz pierwszy 9 czerwca w Blekinge Muzeum w Karlskronie (Szwecja). Następnie, 5 października wystawa przeniesie się do CSW Łaźnia. Kolejnymi miejscami, gdzie eksponowane będą dzieła w ramach projektu "Teksty Bałtyku/Telling the Baltic", będą: Oddział Narodowego Centrum Sztuki Współczesnej w Kaliningradzie, Kunsthalle w Rostocku oraz pokład promu Stena Line. Innym przedsięwzięciem artystycznym Art Line jest projekt Art&Apparatus, w którym twórcy mają możliwość eksperymentowania z technologią cięcia strumieniem wody pod ciśnieniem i modelowania techniką 3D. W ramach Art Line Nadbałtyckie Centrum Kultury organizuje konkurs "The Baltic Goes Digital" na dzieła artystyczne wykorzystujące media mobilne i działające w internecie, stwarzające wizję nieistniejącego, wyimaginowanego bałtyckiego miasta. Najlepsze trzy prace zostaną zaprezentowane w Gdańsku jesienią 2012 roku.