- Dlaczego "Lalka"? Dobrze jest próbować adaptować naszą literaturę na grunt musicalu, a nie tylko przywozić opowieści zza oceanu czy zachodniej Europy. Ponadto "Lalka" jest opowieścią o człowieku, który próbuje osiągnąć to, co niemożliwe (...), który chce się wznieść na wyższy poziom istnienia - powiedział na konferencji prasowej w Teatrze Muzycznym w Gdyni reżyser i autor scenariusza Wojciech Kościelniak. Według Kościelniaka, taki jest los człowieka, "żeby wyrwać się, wyjść z tego, gdzie i jak się urodziliśmy i spróbować osiągnąć więcej. Z tym związana jest cała masa kłopotów. To jak ta droga wygląda wydało mi się najbardziej uniwersalne" - powiedział. Reżyser dodał, że z obszernego dzieła Prusa wybrał głównie historię miłości Stanisława Wokulskiego do Izabeli Łęckiej. - Musiałem np. zrezygnować z nośnego i scenicznego wątku pani Stawskiej, nie ma wątku kamienicy i studentów. Jest za to Rzecki i jego świat - dodał. Pytany o trudność przełożenia powieści Prusa na język musicalu Kościelniak powiedział m.in., że "było to dość trudne, bo nie zawsze to, co jest napisane prozą nadaje się na dramat, a tym bardziej dramat śpiewany". Muzykę do ok. 3,5-godzinnego przedstawienia napisał Piotr Dziubek. - Nawiązuje ona do lat 20. i 30. XX wieku, jest bliska brzmieniom dixielandowym. To takie klubowe granie oparte o sekcję dętą i stary bęben. Nie będzie fortepianu, dość "zgranego" instrumentu w musicalach. Pojawią się natomiast akordeon, banjo, a nawet chór męski - wyjaśnił kompozytor. W musicalu "Lalka" będzie 26 piosenek, teksty do nich napisał Rafał Dziwisz. Wokulskiego zagra Rafał Ostrowski, a rolę Łęckiej - na zmianę - dwie aktorki: Darina Gapicz i Renia Gosławska. W rolę Ignacego Rzeckiego wcieli się Zbigniew Sikora. - To wielka frajda czytać po latach "Lalkę". To opowieść o sile uczucia, które może zmienić życie, ale też zgubić. Największą przeszkodą dla mnie było pokazanie człowieka, który nie jest z natury wesoły - powiedział o swojej roli - Wokulskiego - Rafał Ostrowski. Wojciech Kościelniak jest absolwentem PWST im. L. Solskiego w Krakowie. Od 1995 r. zajmuje się reżyserią muzycznych spektakli teatralnych, koncertów piosenki aktorskiej oraz widowisk telewizyjnych. W Teatrze Muzycznym w Gdyni wyreżyserował musical "Hair" oraz trans-operę "Sen Nocy Letniej". Obecnie w jego reżyserii można zobaczyć "Francesco", musical o życiu św. Franciszka z Asyżu. Piotr Dziubek to absolwent i wykładowca Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. Laureat kilku międzynarodowych konkursów akordeonowych. Jest autorem muzyki i aranżacji do wielu przedstawień teatralnych, m.in. do "Francesca" (Teatr Muzyczny w Gdyni), "Balladyny",˙ "...np. Majakowski" (Wrocławski Teatr Współczesny) oraz "Ferdydurke" (Teatr im. W. Bogusławskiego w Kaliszu). W 2001 roku wydał autorską, jazzową płytę "Tchnę". Jest też wykonawcą i producentem wielu projektów muzycznych, m.in. z Katarzyną Groniec ("Emigrantka", "Przypadki", "Na żywo"), Justyną Steczkowską ("Alkimja"), Pawłem Kukizem i Mateuszem Pospieszalskim. Bolesław Prus (właściwie Aleksander Głowacki) był prozaikiem, nowelistą i publicystą okresu pozytywizmu na ziemiach polskich. Urodził się 20 sierpnia 1847 w Hrubieszowie na Lubelszczyźnie. Do jego najważniejszych dzieł, oprócz arcydzieła powieściowego "Lalki", należą także "Faraon", "Placówka", "Emancypantki" i "Katarynka". "Lalka" ukazała się najpierw w odcinkach w "Kurierze Codziennym". W formie książkowej została opublikowana w 1890 r. Pisarz zmarł 19 maja 1912 w Warszawie.