Linia "B" ma w założeniu pełnić funkcję szybkiego połączenia centrum Gdańska z Portem Lotniczym w Rębiechowie. Dotychczas - z powodu korków na dolnym odcinku ul. Słowackiego - czas przejazdu autobusu na tej trasie pozostawiał wiele do życzenia. W lipcu 2004 roku Rada Miasta Gdańska podjęła uchwałę, zgodnie z którą Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku miał dokonać reorganizacji linii autobusowych i takiej zmiany ich przebiegu, by uniknąć dublowania się linii autobusowych i tramwajowych. Jedna ze zmian dotyczyła właśnie linii "B", która nie dość że "utykała" w korkach, to na odcinku Jaśkowa Dolina - Dworzec PKP dublowała się z liniami tramwajowymi nr 2, 6, 11, 12, 13. Projekt zmiany trasy, który został przygotowany przez ZTM, zakładał wycofanie linii z dolnego odcinka ulicy Słowackiego, Grunwaldzkiej i Al. Zwycięstwa i skierowanie jej ulicami: Słowackiego, Potokowa, Rakoczego, Piecewska, Beethovena, Powstańców Warszawskich, Dąbrowskiego, Dworzec Główny PKP do Oruni Gościnnej. Proponowana trasa, przebiegająca przez Suchanino i Morenę, pozwoliłaby na skrócenie czasu przejazdu pomiędzy Centrum a Portem Lotniczym, poprzez ominięcie odcinka w centrum Wrzeszcza i dolnego odcinka ulicy Słowackiego, które charakteryzują się znacznym natężeniem ruchu oraz często tworzącymi się korkami. Powyższe zmiany planowano wprowadzić od 16 lutego 2008 - tuż po zakończeniu ferii zimowych. 5 lutego 2008 roku Zarząd Transportu Miejskiego wystąpił do Rad Dzielnic oraz najważniejszych instytucji na trasie (Rada Osiedla Brętowo, Rada Osiedla Kokoszki, Port Lotniczy, Akademia Medyczna, Politechnika Gdańska oraz Zespól Opieki Zdrowotnej dla Szkół Wyższych) o opinię odnośnie zmiany trasy linii "B". Żadna z instytucji nie wyraziła negatywnej opinii na temat zaproponowanych zmian. Tymczasem, w związku z nagłą i niezapowiadaną wcześniej decyzją właściciela prywatnej linii autobusowej 820 o jej zamknięciu, decyzję o zmianie trasy autobusu "B" trzeba było przyspieszyć, wydłużając jednocześnie trasę linii "B" o odcinek Port Lotniczy - Osowa PKP. Ostatecznie pierwsza "Betka" ruszyła nową trasą 2 lutego 2009. Do końca lutego 2009 roku prowadzone będą na całym przebiegu trasy linii "B" badania związane z czasem przejazdu i ilością pasażerów. W najbliższym czasie (po dokonaniu przebudowy fragmentu ulicy) uruchomione zostaną nowe przystanki, znajdujące się na terenie Klukowa w rejonie skrzyżowania ul. Radarowej i Radiowej. Jednocześnie Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku zbierać będzie do końca lutego wnioski odnoszące się do zmiany trasy jak i rozkładu jazdy omawianej linii. Uwagi można przesyłać e-mailem na adres ztm@ztm.gda.pl. Decyzja o ewentualnych korektach trasy przejazdu zostanie podjęta po zakończeniu badań i przeprowadzeniu analizy zasadności. Michał Piotrowski Informacja pochodzi z oficjalnej strony UM Gdańsk.