Jarmark Św. Dominika jest jedną z największych kulturalno - handlowych imprez plenerowych w Europie. Rozpoczyna się w ostatnią sobotę lipca i trwa trzy tygodnie. Zaś Jarmark Bożonarodzeniowy rozpoczyna się w 6 grudnia i kończy po dwu tygodniach. W minionych latach oba Jarmarki organizowały Międzynarodowe Targi Gdańskie. Michał Piotrowski z biura prasowego Urzędu Miasta Gdańska poinformował w czwartek, że "miastu zależy na zmianie formuły imprez na ciekawszą i bardziej przyciągającą mieszkańców". Władze miasta oczekują od oferentów m.in. długoterminowej koncepcji programowej Jarmarków oraz planowanych form ich promocji oraz kreowania wizerunku Gdańska. Przy wyborze oferenta brane pod uwagę będą też możliwości techniczne, handlowe i estradowe niezbędne do organizacji Jarmarków, a także koncepcja zagospodarowania poszczególnych ulic i projektu rozmieszczenia na nich stoisk. Umowa z nowym organizatorem będzie podpisana na najbliższe pięć lat z możliwością przedłużenia na kolejne trzy. W minionym roku Jarmark Św. Dominika odwiedziło ok. 8 mln osób. Kupcy handlowali na ponad tysiącu stoisk, prawie 80 proc. z nich zajmowali rzemieślnicy, artyści i kolekcjonerzy głównie z Polski, ale także z Austrii, Czech, Niemiec, Litwy i Węgier. Jarmark zajął największą w historii powierzchnię; stoiska ustawiono na 30 ulicach w centrum zabytkowego Gdańska. Podczas Jarmarku odbywają się też m.in. koncerty, spektakle, pokazy mody oraz święto chleba, chrzest drukarza oraz odpust św. Dominika. Tradycja Jarmarku św. Dominika sięga 1260 r., kiedy to papież Aleksander IV zezwolił gdańskim dominikanom na udzielanie studniowych odpustów w dniu święta ich założyciela - religijnej ceremonii towarzyszył jarmark. Odbywający się przez wieki w Gdańsku Jarmark św. Dominika po II wojnie światowej, został reaktywowany dopiero w 1972 roku.